Bemutatkozás

Az Agrában 15 éve foglalkozunk utazásszervezéssel. Irán, Üzbegisztán, India, Tibet, Kína, Japán, Peru, Uganda, mintegy 50 ország, ahol rendszeresen megfordulunk és szakértőink segítségével próbálunk hidakat építeni kultúra és kultúra, ember és ember között. Blogunk célja kapcsolódik fő tevékenységünkhöz és üzenetünkhöz. Csoportvezetőink (kutatók, itthon- és kint élő egyetemi tanárok, szaktolmácsok) hétről hétre rövid cikkekkel, háttérelemzésekkel, képriportokkal igyekeznek közelebb hozni Ázsia, Latin-Amerika, Afrika ismert- és ismeretlen kultúrtájait.

AGRA utak 2013 tavasz

agra utazás örményország grúzia

Örményország - Grúzia
2013. augusztus 19–29.

11 nap ókori erődöktől, a Grúz Hadiúton át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel;Csoportvezető: prof. Xeravits Géza teológus. tovább...
agra utazás mongólia kirgizisztán

Észak-Korea nagykörút
2013. augusztus 21-28.

Egy exkluziv hét a sztálinizmus utolsó fellegvárában • Részvétel az ország leghíresebb fesztiválján – Arirang Csoportvezető: Dr. Csoma Mózes koreanista tovább...

Kreatív partnereink

Képgaléria


Mexikó - Guatemala - Belize 2013. Fotók: Agra archívum

Közösség

AGRA utak a térképen - Mexikó - Guatemala - Belize 2013

Klikkelj a buborékokra a programok megtekintéséhez!

Mexikó - Guatemala - Belize 2013 AGRA.HU nagyobb térképen való megjelenítése

Ajánló

Dr. Toperczer István
Afganisztán Más-Képp
Zrínyi Kiadó 2013

végtelen tér Afganisztán! Háború, szegénység, analfabetizmus, terrorizmus, korrupció. Ezek azok a szavak, amelyek először jutnak eszébe azoknak, akik csak a különböző médiaforrásokban megjelent hírek alapján kapnak képet erről a tőlünk több ezer kilométerre keletre fekvő országról. A szerző felhasználva a felvételek erejét egy sokkal átfogóbb képet fest erről az ismeretlen államról, melynek teljes neve: Afganisztáni Iszlám Köztársaság, jelentése pedig „az afgánok földje”. Tovább...

Kitekintő.hu

peru latin-amerika kultúra

Harcosok Könyve: meglepő íróverseny Peruban

Egy limai újságíró egy éve különös versenyt indított "Harcosok Könyve" néven. A megmérettetésen álarcos figurák küzdenek egymással egy klaviatúra segítségével. A többfordulós verseny első helyezettjének könyve kiadásra kerül, ezzel segítve a perui irodalmi élet vérfrissítését.
szíria közel-kelet menekült

Több százezer szíriai keres menedéket

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) legfrissebb felmérése szerint Jordániában és Libanonban ötvenhárom-ötvenháromezer, Irakban tizenhatezer, míg Törökországban nyolcvannégyezer szíriai menekült tartózkodik. A regisztrációra váró és az illegálisan érkezett menekültekkel együtt azonban akár háromszázezerre is tehető azon szíriaiak száma, akik a szomszédos országokban keresnek menedéket.
bin laden özvegyek

Az iszlámellenes videó margójára

Az iszlámellenes YouTube videó kapcsán született írások nagy része a szokásos integrációs kérdésekkel foglalkozik. A cikk a videó születéséhez és elterjedéséhez szükséges feltételeket veszi sorra, hogy legalább feltérképezzük, milyen más folyamatok befolyásolták ennek a történetnek a fordulatait.

Blogajánló

Város vagy ceremoniális központ?

A maja civilizáció városias jellegét ma már senki sem vonhatja kétségbe. Amint ráközelítünk a Google Earth Yucatán-félszigetet ábrázoló térképére egyre nagyobb számban jelennek meg a hajdani maja városokat jelölő piktogramok, míg végül a jelek csaknem összefolynak. Hogyan igazodjunk el itt?

Importhepaj.hu - Arab, török, kurd és perzsa

A Budapesten élő arabok az összes észak-afrikai és közel-keleti országot képviselik. Nem homogén közösség (legfeljebb csak a többségi társadalom szemében): az „arabságnál” jóval erősebbek az etnikai, állampolgársági és a társadalmi státusz meghatározta kötődések, de természetesen jelen van egy mindezek feletti arab identitás is, aminek gyökere a közös nyelv, a közös vallás és kultúra. A Magyarországon élő mintegy 2 200 arab származású bevándorló hat észak-afrikai és tíz közel-keleti állam polgára, majdnem kétharmaduk, 1 400 fő él Budapesten.

Agra csatorna

Agra Klub: Latin-Amerika est, 2011. augusztus 25.

Az Agra megbízásából, Gáspár László által készített meghívó (http://www.youtube.com/user/modfelett). Mozgalmas és sokszínű, akárcsak maga a klub.

Núbia est - Núbia korai története

Kérdések által formált táj. Király Attila előadása az Agra Klub rendezvénysorozatában. 2010. május 29. Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum

Címkék

afar (3) afganisztán (6) afrika (5) agra (9) Agra (1) ajánló (19) Amrita Sher-Gil (1) anasztaszisz (1) antoni judit (1) arab (2) arab tavasz (1) aranymosók (1) aranysírok (1) ázsia (15) Ázsia (2) bab el kattanin (1) bantu (1) bazilika (1) beköszöntő (1) beyer gertrúd (5) bordieu (1) brazília (1) bronzkor (1) buddhizmus (6) caboclo (1) calderon (1) canoa (1) cardo (1) charles darwin (1) cordillerák (1) csoma mózes (1) danakil (1) darwin (1) dehra dun (1) digitális média (2) dornbach (1) ecuador (6) élő (17) előadás (2) élővilág (2) építészet (2) erta ale (1) esőerdő (2) észak korea (1) etiópia (3) etnográfia (1) evolúció (1) ezeregyéjszaka (1) festészet (1) fidel castro (1) flórián kund (1) foci (1) fon (1) fotó (1) gabriel garcía márquez (1) galapagos szigetek (1) gangesz és duna (2) geniza (1) guatemala (1) gyarmati jános (6) gyerekrajz (1) hazara (1) hermeneutika (1) hírlevél (1) hormuz (1) identitás (3) igaz levente (1) India (1) india (8) indián (1) indián kultúra (2) inka (1) irán (1) Irimiás Balázs (1) iszlám (7) Izrael (1) jáva (1) jeles attila (5) jeruzsálem (4) jézus krisztus szupersztár (1) joruba (1) kadhafi (1) kannibalizmus (1) katalógus (2) kazahsztán (1) Kelényi Béla (1) kelet (1) kereszténység (3) Kerma (1) kiállítás (4) kína (2) Kína (1) király attila (3) kirgizisztán (1) kitekintő (4) kolostor (5) kolumbusz (1) kónya gáspár (1) könyv (1) kőrösi csoma sándor (1) kossuth klub (2) közel kelet (14) kuba (5) Ladak (1) lássonértsen (6) latin amerika (22) lhásza (1) libanon (1) líbia (1) linkblog (4) lódi kert (1) lucy (1) machu picchu (1) magyar zoltán (1) maja (4) marajó (1) mascho piro (1) mauzóleum (1) média (1) mexikó (2) mordovin maxim (1) mulatt (1) multikulturalizmus (8) muszlim (5) múzeum (7) MúzeumCafé (7) Nacsinák Gergely András (1) nadine labaki (1) Nagy Elek (1) néprajz (1) Néprajzi Múzeum (1) néprajzi múzeum (1) óceánia (2) ocelot (1) önkényuralom (1) orisha (5) ortodox kereszténység (1) őskőkor (1) oszama (1) panamerican highway (1) papp laci (1) passió (1) peru (2) perzsa öböl (1) plaza de la independencia (1) pororoca (1) rabszolga (1) rajzverseny (1) raxaul (1) régészet (9) relief (2) rendezvény (4) rendőr (1) rítus (1) rock (1) Ronnie James Dio (1) Salát Gergely (1) samir kassir (1) santeria (2) santería (3) sárközy miklós (5) simon bolivar (1) siratófal (2) szentföld (5) szent sír (2) szimbolikus politika (1) szinkretizmus (1) Szpiti (1) szuk khan (1) tánc (5) távol kelet (1) tengerimalac (1) tibet (9) topidoc (1) transzkulturació (1) túszejtés (1) UNESCO (1) vajang (1) vaqueiro (1) világzene (1) vudu (1) vulkán (3) vulkáni tavak (1) Xeravits Géza (1) xeravits géza (5) yavne yam (1) yaxchilán (1) zsidó (1) Címkefelhő

Kirgizisztán - Kazahsztán 1. rész

2012.07.24. 10:41

Mordovin Maxim

A közelmúlt belpolitikai híreiben váratlanul kiemelkedő szerepet kapott Közép-Ázsia, azon belül is Kazahsztán, amikor a magyar kormányfő hivatalos látogatást tett Asztanában és többféle elvi és gyakorlati megállapodást is rögzítettek. Miért is lenne érdekes számunkra ez a vidék és az ország, mely korábban talán leginkább a Borát-féle filmből volt – bátran kijelenthető – félreismert. Bármilyen hihetetlen is, éppen Kazahsztán és éppen Magyarország között régmúltra visszanyúló, igen szoros kapcsolatok vannak, s mivel ezeknek minden részét és vonatkozásait lehetetlen lenne egy rövidebb leírásban felsorolni, így a következőkben csak néhány – természetesen szubjektív – témára térnék ki.

kazahsztán utazás mordovin maxim agra.hu

 

Először is néhány alapvető információ Közép-Ázsia legnagyobb és legjelentősebb országáról. A Kazah Köztársaság Európa és Ázsia határán fekvő, hatalmas területű, hosszú múltra visszatekintő, régészeti, kulturális és természeti kincsekben rendkívül gazdag ország. Területileg – 2,7 millió km2 – a világ kilencedik legnagyobb országa. Határait nyugaton a Volga deltája, keleten az Altaj-hegység adja. A nagyobb szomszédjai között Oroszország, Mongólia és Kína is megtalálható. Hatalmas mérete ellenére Kazahsztán területének csak kis része alkalmas letelepült életmódra. Az ország legnagyobb része sivatag (44%) és félsivatag (14%); szintén jelentős hányada a sztyeppe (26%), míg az erdők csak 5,5 %-nyi területet foglalnak el. Mindez alapvetően meghatározta Kazahsztán területén a múltban kialakult államok és kultúrák fejlődését és jellegét.

Az ország központi területén a Kazah-hátság – kazahul Szari-Arka (Sárga sztyepp) – található. Ettől északra, az Isim folyó felső folyásánál fekszik Kazahsztán mai fővárosa, Asztana. Szari-Arkától nyugatra pedig a Torgaj-kapu által kettéválasztott Ulu-tau és Torgaj-fennsík helyezkedik el. Az ország egész északi része már a Nyugat-Szibériai-alföldön terül el. Innen kicsivel délebbre fekszik a Kokcsetavi-hátság (Kökcse-tau=Kék-hegység). Kazahsztán nyugati fele részben a Kelet-Európai-síkságra esik, amelyhez a Kaszpi-mélyföld is tartozik. Ugyancsak nyugaton találhatók az Urál-hegység déli előhegyeit adó Mugaldzsar alacsony hegyvonulatai. A Kaszpi-tengerbe benyúló Mangistau-félszigeten lévő Karagije-mélyedés 132 m-rel a tenger szintje alatt fekszik. Mangistautól keletre, egészen az Aral-tóig az erősen szabdalt, nagyrészt sivatagos Üsztirt-plató található. Az Aral-tó a Turáni-alföld legmélyebb részét tölti ki. Környezetében találhatók Kazahsztán legnagyobb sivatagai: a Kara-kum (Fekete-homok) és a Kizil-kum (Vörös-homok). Kelet felől Kazahsztánt az Altaj és Tarbagataj-hegységek határolják, maguk közé zárva a Zajszán-tavat. A kirgiz és kínai határok mentén, az ország déli oldalán a 7000 m-es magasságot is elérő Tien-san húzódik. A Kazahsztán területére eső legmagasabb pontja, a Han-Tengri-csúcs 7010 m magas. Délkeleten a Dzsungár- és Ilintúli (Ile)-Alatau hegységet láthatjuk, az utóbbi lábainál fekszik az ország legnépesebb városa – az egykori főváros – Almaty (régi nevén Alma-Ata).

marquesas

Kazah hegyek. A szerző felvétele

 

Kazahsztán folyói közül hétnek a hossza haladja meg az 1000 km-t. A legnagyobbak – az Urál és Emba a Kaszpi-tengerbe, míg a Szir-darja az Aral-tóba ömlik. Az Irtis a Tobol és Isim mellékfolyóival az Obba torkollik, amely a végén a Jeges-tengerig jut el. Az Ili-folyó pedig a lefolyástalan Balkas-tóba ömlik. Ez utóbbi az ún. Hét-folyó vidékének (kazahul Zsetiszu, oroszul Szemirecsje) egyik legfontosabb folyama. A történelem folyamán hozzá hasonló jelentőségű volt a vidék legnyugatibb folyója, a Csu is. Az ország éghajlata szélsőségesen kontinentális. A januári középhőmérséklet -19 – -2°C, a júliusi pedig +19 – +28°C. A nyarak mindenütt forrók és szárazak, a hőmérséklet elérheti a +49°C-ot. Ezzel szemben a telek hidegek, mértek már -57°C-ot is.

marquesas

A Tien-San Almaty felett. A szerző felvétele.

Több jelentősebb tó is található az országban. A világ legnagyobb tavának – a Kaszpi-tengernek – 2340 km hosszú partszakasza tartozik Kazahsztánhoz. Említésre méltó még a Balkas-tó is, melynek nyugati fele édes-, míg a keleti sósvizű. Talán az ország legsúlyosabb ökológiai katasztrófájának helyszíne az Aral-tó, melynek szintje a 20. század utolsó évtizedeiben legalább 15 m-rel csökkent. A tragédia még a Szovjetunió öröksége, kiváltó oka pedig a tavat tápláló két nagy folyó, az Amu-darja és Szir-darja vizének a gyapotföldekre való elterelése volt. A problémán most Kazahsztán és Üzbegisztán együtt osztozik, azonban az utóbbi ország gazdasági helyzete nem teszi lehetővé az igen súlyos válság orvoslását. Így jelenleg Kazahsztán a területére eső tórész – Kökaral – megmentésén fáradozik, gáttal zárva le az egykori tómeder többi részétől. Számos páratlan szépségű kisebb-nagyobb tó található az ország magas hegységeiben. Közülük több is szent helynek számít.

marquesas

Aulije (szent tó). A szerző felvétele.

A természetes növénytakaró alapján az ország területe három régióra osztható: sztyeppei (árvalányhaj, csenkesz, komócsin), félsivatagos (üröm, árvalányhaj) és sivatagos (szárazságtűrő bozótok). A kevés csapadék jelentős része, főleg a sivatagos és félsivatagos területeken a tavaszi hónapokra esik. Ekkor mutatkozik meg teljes pompájában a régió növényvilága. Akár az ország jelképe is lehetne a Szir-darja környéki sztyeppéken nagy számban előforduló piros és sárga tulipánok.

marquesas

Tulipánok a Szir-darjánál. A szerző felvétele.

Az ország lakossága 1970-ben 13 millió fő volt, melyből csak 4,2 millió volt kazah nemzetiségű és 5,5 millió orosz. Az arány először 1989-re fordult meg, amikor a 16,2 milliós lakosságból már 6,5 millió kazah mellett 6 millió volt orosz. A Szovjetunió szétesését követően változott meg radikálisan az ország etnikai képe. 1999-re a 14,95 millióra csökkent összlakosságból 8 millió volt kazah és 4 millió orosz nemzetiségű. A nem kazah lakosság aránya napjainkig fokozatosan csökken, egyrészt a határon kívülre került 5,5 milliónyi kazah nemzetiségű lakosság fokozatos átköltözésével, a természetes népszaporulattal és a szovjet korszakban beköltöztetett vagy betelepített nemzetiségek kivándorlásával. Hivatalosan az országban 121 nemzetiséget tartanak nyilván. Az oroszok mellett 1989-ben 896 000 ukrán és 958 000 német élt Kazahsztánban. Számuk 2009-re 333 000, ill. 178 000-re csökkent. Jelenleg az ország lakosságának létszáma kb. 16000000 fő. Kazahsztán nem csak etnikailag, hanem vallásilag is sokszínű. A lakosság döntő többsége muzulmán: 70%, további 26% keresztény.

A kazahok türk eredetű népcsoport, hosszú és összetett történelemmel. A legkorábbi államalakulat, amelynél már biztosan a mai kazahok őseiről beszélhetünk az i.sz. 5-6. századi Türk-kaganátus, melynek helyét a következő évszázadokban a Nyugati Türk-kaganátus vette át (az egyik vesztes népcsoport egészen a Kárpát-medencéig menekült, őket Magyarországon avarokként ismerjük). Ugyanebben az időszakban a mai Kazahsztán területén újabb keletről érkezett törzsek jelentek meg, amelyek a Türk-kaganátus bukása után, kisebb önálló államalakulatot hoztak létre. Így a 8-11. század folyamán karlukok, türgesek, oguzok, kimakok és kipcsakok kaganátusaival találkozunk. Az utóbbiak, akik a magyar történelemben kunokként váltak ismertté, a mai országnak azt a hatalmas sztyeppés vidékét uralták, amely azóta is az ő nevüket viseli – Dest-i-Kipcsak.

marquesas

Kazah akszakál. A szerző felvétele.

A helyi törzsek etnikai egyesülését nagyban elősegítette a Karakhanida állam kialakulása a 10-12. században. A bukását végül a kidánok 12. század elején bekövetkező betörése okozta, akik a későbbiekben a türk nyelvű lakosságba olvadtak. A 10-11. században az adaj és kipcsak törzsek kánságai jelentették az átmenetet az Arany Horda államáig, amelynek a kazahok ősei is egyik összetevőjét jelentették. Ennek felbomlása után, a 15. századra jött létre a Kazah-kánság, és a század végére lényegében kialakult a kazah nép.

Kazahsztánban a történelmi-kulturális hagyományok még ma is rendkívül erősek. Nyomaikkal, vagy sok esetben magukkal a szertartásokkal bármikor és bárhol szembesülhetünk. Leglátványosabban ez az állattartás és az étkezés területén nyilvánult meg. A nomád életmód jellegzetes „kellékei", amilyen például a jurta is, mindennapos látvány. A vidéki településeken a férfiak tavasz közepétől a nyájakkal együtt felmennek a hegyekbe a nyári legelőkre, s ott maradnak ősz közepéig. A szállást sok esetben éppen a jurta biztosítja, közlekedési eszköz a ló, az állatokat pedig kerített területre, karámokba terelik. Hasonló jelenségek (jurták, karámok) a korai Árpád-korban Magyarországon is megszokottak voltak, s nyomaik nagyon gyakran kerülnek elő a korszak régészeti feltárásain.

Egy-egy idegen országban való hosszabb tartózkodás során az ember gyorsan megismerkedik a helyi konyhával. A kazah ételek szinte kizárólag húsalapúak (főleg birka, majd marha-, ill. lóhús). Az ismertebb nemzeti ételek közül az „et" vagy „besparmak" említhető első helyen, amely friss főtt birkahúsból készült. Szintén népszerű a „kuirdak" (sült birka-belsőségek). A birka fontosságát a kazah étrendben legjobban az jelzi, hogy az előkelő vendégek fogadásakor egy birkát vágnak le, s tisztelet jeléül a birka fejét adják a vendégeknek. A kazah-kun közös eredet és rokonság jele, hogy hasonló hagyomány a magyarországi kunoknál is nyomon követhető. Szintén a birkákhoz kapcsolható az egyik legnépszerűbb és legősibb kazah játék, az aszik, melynek alapelemeit birka ugrócsontok, az astragalusok adják. Egy ilyen játékkészlet arany és ezüst „kockákkal" a Kazah Nemzeti Múzeumban is kapható.

marquesas

A birkafej az előkelő vendégeknek jár. A szerző felvétele.

Természetesen, mint minden pásztorkodó népnél, a kazahoknál is rendkívül sokféle tejtermékkel találkozunk. A leggyakoribbak az egyszerűbbek: tehéntej, tejföl, kefir, túró, juhtúró stb. A közismertebb kumisz mellett elterjedt a subat – savanyú tevetej is. Megemlíthető még néhány olyan helyi jellegzetesség, mint pl. a kurt – sózott, szárított tehéntúró, vagy irimsik – szárított juhtúró. A legfontosabb italnak Kazahsztánban egyértelműen a tea tartható, amit a kazahok tejjel fogyasztanak.

Kulturális és történeti emlékeit tekintve Kazahsztán Közép-Ázsia egyik leggazdagabb országa, méltó párja Üzbegisztánnak és Türkmenisztánnak, ugyanis a mongol hódításig létező Selyemút északi ága ebben az irányban haladt. A modern nemzetközi kapcsolatok egyik legfontosabb központja, a mai Üzbegisztán fővárosa, a hivatalosan 2,2-2,5 milliós Taskent. Innen a legegyszerűbb nyugatról elérni Kazahsztán Szir-darja menti területeit. Taskent gyökerei i.e. 5. századba vezethetők vissza, amikor már a Csács nevű államalakulat fővárosa volt. A 7. századi kínai források által többször is említett Szasszanida fennhatóságú város a 9. században került az iszlám kultúra befolyása alá. Ekkor Szaman Khuda perzsa uralkodó felvette az iszlám vallást. A korabeli források a várost Binkatnak nevezik, de a köré szerveződő tartomány neve megmaradt, bár arabosan al-Sas formában. Taskent mai neve a 10. századi, már Karakhanida dinasztia idejéből származik. Ettől az időszaktól kezdve a Csácskant/Csáskand név fokozatosan átalakult a türk nyelvekben érthetőbb Taskant formává (tas=kő, kant/kent=város).

A 13. század elején a várost több csapás is érte. Először a khorezmi sah fosztotta ki, majd 1219-ben Dzsingisz kán égette fel. Az újjászületése már a Timurida dinasztiához köthető és az igazi virágkorát a Sejbanidák alatt élte. Ezen az sem változtatott, hogy rendszeres támadások érték a környéken élő üzbég, kazah, perzsa, mongol, ojrát és kalmük törzsek részéről. Ez a virágkor folytatódott a 19. században is. Mire 1809-ben a Kokándi kánság részévé vált, Taskentet Közép-Ázsia leggazdagabb városaként tartották számon. 1865-ben foglalták el a várost a cári csapatok, és 1889-ben megérkezett a vasút. Ebben az időben Taskent a város köré szervezett katonai határtartomány székhelye lett.

marquesas

Taskent. A szerző felvétele.

Taskent az üzbég-kazah határ közelében fekszik, 120 km-re a már kazah Simkenttől. Simkent (régebben Csimkent), Kazahsztán harmadik legnépesebb városa, Almaty és Asztana után, 630000 fővel. A régészeti kutatások alapján, Simkent kialakulása az i.sz. 5-6. századra tehető, jelentős kereskedelmi központtá azonban csak a 11-12. század fordulóján, a Karakhanidák alatt vált. Ettől az időtől kezdve a Szajrámi oázis legfontosabb települése lett. A 13. század elején Dzsingisz kán katonái Simkent környékét is végigpusztították, majd az oázis a Dzsingiszidák fennhatósága alatt maradt, amíg Timur legyőzve a Fehér és Arany Horda kánjait a saját birodalomhoz nem csatolta. A város a 16. század elején a Kazah kánság része lett, de a 17-18. századok folyamán a dzsungár támadások állandó célpontja volt. Mire ennek vége lett volna, a kézművességéről és földművelősről híres oázis már a kokándi kán és a bukharai emír közötti vita tárgya lett. 1810-1864 között a város a Kokándi kánság határerődjévé vált, nagyszámú katonasággal és a kán helytartójának udvartartásával. 1821-ben a szomszédos Tentek kán felkelést szervezett a kokándiak ellen, rövid időre el is foglalták Szajrám és Simkent városait, de a kán felmentő csapataival szemben már kevésnek bizonyultak, így a terület újra elveszett. Miután 1864-ben a szomszédos Aulije-Atát (Taraz) egy viszonylag kis létszámú cári csapat elfoglalta, még ugyanabban az évben elesett Simkent is. A cári katonaság a bevehetetlennek tekintett simkenti erődbe egy boltozott, épített vízvezetéken keresztül jutott be, és a meglepett védők lényegében ellenállás nélkül adták meg a várost. A 20. század közepén vált Simkent Kazahsztán egyik legfontosabb ipari központjává: a háború alatt ide legalább 17 különböző gyárat telepítettek át.

A szajrámi oázis másik központja Simkent mellett, a névadó település – Szajrám. A szakemberek szerint a mai település egyértelműen azonosítható a középkori Iszfidzsábbal. A 7. század elejétől ismert város a 8. században a közép-ázsiai iszlám hittérítés egyik központjává vált, miután 766-ban a teljes környékkel együtt az Abbaszidák fennhatósága alá került. A település igazi virágkora a 10-11. századra tehető, amikor számos kisebb város és falu tartozott hozzá. Ebben az időszakban egyre nagyobb számú nomád türk lakosság telepedett le Szajrámban, fokozatosan asszimilálva az egykori, iráni nyelvű szogd lakosságot.

A 13. század elején Szajrám sem kerülhette el sorsát. Jāqūt al-Rūmī al-Hamawī következőképpen számol be erről: „Iszfidzsáb, Tarazi, Szaurán, Uszankket és Farab a sors játékszerévé váltak..., majd 616-ban [1218-1219] a soha korábban nem látott katasztrófa mélységeibe taszíttattak. Ez volt Kína földjeiről érkező tatárok inváziója... Mindent elpusztítottak, ami ezekben a városokban volt. A gyönyörű kertekből és igényes várerődítésekből semmi nem maradt a lerombolt falakon és a leölt nép lakásának csekély nyomain kívül." Tudjuk, hogy Szajrám ostroma idején a mongolok még ostromgépeket is használtak. Ennek ellenére a város gyorsan újjáépült és azt 1221-ben meglátogató egy kínai szerzetes annyira el volt bűvölve Szajrám szépsége által, hogy több napig is elidőzött benne.

marquesas

Hizr Pajgambar minaret, Szajrám. [kép forrása]

A város még a 15-16. században is híres volt a védelmi rendszeréről. A nagyon magas falai és a keleti szélén lévő citadella komoly biztonságot nyújtott a szajrámi kereskedőknek. Éppen ennek is köszönhető, hogy a település középkorias, a keleti városokra jellemző alaprajzi elrendezése viszonylagos épségben maradt meg.

A 16-17. század folyamán a kazah kánságok belső harcai és a dzsungár támadások egyaránt a városias kultúra hanyatlását okozták Szir-darja völgyében. Ez érintette Szajrámot is, így fokozatosan eltűntek az erődítései, majd elkezdett megfogyatkozni a lakossága is. Ennek ellenére a város soha nem halt ki, s jelenleg is Dél-Kazahsztán kiemelkedő vallási és kulturális központja. A két középkori főutca kereszteződésénél lévő Nagymecsetet 1928-ban rombolták le, már a vallásellenes szovjet korszakban. Ennek ellenére több középkori mauzóleum és számos 18-19. századi ház őrződött meg a régi városközpontban.

marquesas

Arisztan Baba mauzóleum, Turkesztán [kép forrása]

 

 

Északabbra haladva a Szir-darja völgyében, a Selyemutat követve Turkesztánba érkezünk. A jelenleg 86000 lakosú város története az i.sz. 4. századig vezethető vissza. Legkorábban a 11. században emelkedett ki a távolsági kereskedelemnek köszönhetően, de az igazi virágkorát a szomszédos Otrári oázis pusztulása után érte el a 13. században. Ebben az időszakban végig Jászi vagy Savgar néven volt ismert és csak a 16. századtól kezdték emlegetni Turkesztánként vagy Hazratként. Mindkét elnevezése a Hazrat-i Turkisztánból származik, vagyis „Turkesztán Szentje" és egyértelműen a Khodzsa Ahmed Jásszávi személyével kapcsolható össze. A 11. századi szúfi sejk a városban töltötte élete nagy részét és itt is temették el. Vallási és filozófiai tanításai nagy jelentőséggel voltak a kazah sztyeppék iszlám kultúrájára. Sírhelye fölé az 1390-es években Timur Lenk építtetett hatalmas mauzóleumot (Mazart), amely a mai napig Kazahsztán legnagyobb középkori műemléke. A síremlék mellett Turkesztán más középkori alkotásairól is híres. Az egyik a páratlan megtartású középkori fürdő, amely a magyar utazóknak kifejezetten ismerős képet nyújthat a hazai török fürdők után. Említésre méltó még a további négy mauzóleum, melyek közül az egyik egy Timurida hercegnőé, míg három másik különböző kazah kánoké.

A történelem során Turkesztán bizonyos értelemben kulturális határvárossá vált, a délebbi perzsa-iszlám és az északibb türk-nomád kultúrkör között, de alapvetően türk szellemiségű. Ennek is köszönhette, hogy a 19. századi kokándi megszállás ellenére megmaradt a kazah nép szellemi és kulturális központjának, és ezt a vezető szerepét az 1864. évi cári megszállás után sem vesztette el. Jelenleg Turkesztán a közép-ázsiai muzulmán zarándokok egyik legfontosabb célpontja, s - hitelt adva az íratlan hagyománynak – három turkesztáni zarándoklat helyettesítheti a hadzsot (egy mekkai zarándoklatot). A Turkesztáni óváros az idők során lakatlanná vált, csak a városfalak és a mauzóleumok maradtak meg. Jelenleg Kazahsztán területén ez az egyetlen Világörökség-helyszín.

marquesas

Otrár fürdői a 19. században. [kép forrása]

Turkesztán a középkori Selyemút Szir-darja menti szakaszának talán legnagyobb oázisvárosát váltotta fel. Ez volt Otrár, a korabeli forrásokban Farab. A hatalmas kiterjedésű, sok részből álló romváros múltját már száz éve kutatják különböző országok régészei és történészei. Otrár oázisa a nomád és a letelepedett életmódot folytató népek határán alakult ki, eurázsiai jelentőségű kereskedelmi és iparos központtá fejlődve. Itt futottak össze különböző kereskedelmi utak Kínától Európába, Közel- és Távol-Kelet között, Szibériából és az Urál vidékéről. A közelben folyó Szir-darja vizeit óriási méretű csatornahálózat segítségével öntözésre használták. A 10-11. századi források az oázis méretét egy napnyi járóföldben adták meg. Jelenleg több jelentős romváros is ismert a területén – Altyn-töbe, Zsalpak-töbe, Küjik-mardan, Kujryk-töbe és Otrár-töbe. Közülük az utóbbi azonosítható Farabbal, a középkori Iszfidzsáb vagy Iszpidzsáb régió egyik központjával.

A legjobban kutatott Otrár-töbe kezdetei az i.sz. 1. századra tehetők, de a virágkorát a 11. századtól élte, amikor – átvéve a szomszédos, középkori Keder városával azonosított Kujryk-töbe helyét – gazdasági és kulturális központtá vált. Ettől az időtől kezdve biztosan saját pénzt vertek a városban. Itt született az iszlám művelődés olyan jelentős személyisége, mint pl. Abu Nászr al-Farabi, de itt tevékenykedett Khodzsa Ahmed Jászávi mestere, Arisztán-Bab is.

A 12-13. századi város nagyon sűrűn lakott volt. A házak egymás hegyén-hátán álltak, keskeny, sikátorszerű utcácskákkal közöttük. A település központi eleme a citadella volt, ezt vette körül az erődített város – sahrisztán, majd körülötte a szintén erődített előváros – rabat. Mindegyik városrészben voltak gőzfürdők, a rabat területén eddig kettőt is találtak. A külváros egy jelentős része a fél Közép-Ázsiát ellátó fazekasok negyede volt.

Az egész oázis életében kegyetlen törést okozott a mongol támadás. 1218-ban, Dzsingisz kán az oázis közelébe érve egy karavánt küldött a városba, melynek vezetője, a II. Muhammad hvárezmmsah helytartója Inalcsik Kajr-kán kifosztotta a küldöttöket, kémeket gyanítva közöttük. A mongol uralkodó következő lépésként követeket küldött, felszólítva a város vezetését a bűnösök megfelelő megbüntetésére és Kajr-kán kiadására. Miután a követeket kivégezték, a mongol csapatok 1219 őszén megkezdték a város ostromát. A több hónapos hősies és kitartó ellenállás ellenére a város elesett, a lakosait lemészárolták vagy elhurcolták rabszolgának. Ez a sors jutott az oázis többi településének is.

A rendkívül előnyös stratégiai és természetföldrajzi fekvéséből adódóan, a város nem maradt romosan, hanem a 13. század közepére elkezdett újjáéledni. Természetesen az oázis többi települése soha nem épült újjá. Otrár második virágkora a 14. században jött el, amikor Timur Lenk elfoglalta a területet. A rettegett uralkodó éppen a városban tartózkodott 1405 februárjában, amikor valamilyen betegséget elkapva – egyes források szerint megfázva – az egyik otrári palotájában halt meg. A Timurida birodalom szétesésével a határvidéken fekvő város a kitörő polgárháború középpontjává vált, s az elkövetkező évszázadok háborús viszonyai következtében mind a kereskedelem, mind a mezőgazdaság lehanyatlott, a város gazdagsága elolvadt, a csatornarendszer feltöltődött és a 18. század végére az egykori 5000-7000 lakosú Otrár-töbe helyén mindössze 40 család maradt.

marquesas

Szaurán romvárosa. A szerző felvétele.

Még északabbra haladva Otrártól és Turkesztántól találjuk meg Kazahsztán talán leglátványosabb romvárosát – Szauránt. A rendkívül jó megtartású vályogból kézült, eredetileg hétszeres városfallal körülvett település a 13. században létesült, miután a korábbi várost a mongolok elpusztították. Ez utóbbi Kara-töbe (Fekete-halom) néven ismert és 3 km-re délkeletre fekszik a későbbi várostól. Maga Szaurán fontos kereskedelmi központ volt Szir-darja alsó folyása mentén és ugyanakkor a Karatau-hegység egyik stratégiai jelentőségű átkelőjét is ellenőrizte. Virágkora a 13-14. századra tehető, ekkor lakosságának létszáma elérhette a 15000 főt. A 14. században ez lett a Fehér Horda fővárosa és 1320-ban itt is temették el Eszen Buka kánt, az Orda uralkodóját. A 16. század elején itt élt és alkotott Mahmud Zajnaddin Waszifi arab nyelvű író. A vályogfalai még most is átlagban 7 m magasak, vastagáguk az alapozásuknál 3 m. Mindezek mellett Szaurán talán a „kanat"-rendszeréről híres leginkább. Ez egy olyan kút-hálózat, melyhez földalatti csatornarendszer is tartozott. A város hanyatlása a 17. század végén kezdődött meg, majd a kokándi háborúk és a cári Oroszország terjeszkedése pecsételte meg végképp a sorsát. Az utolsó család a 19. század közepén hagyta el a várost.

marquesas

Karakhan mauzóleum, Taraz. A szerző felvétele.

A kazahsztáni Selyemút messze a legfontosabb városa Taraz volt. A kazah-kirgiz határ közelében, Talasz (Taraz) folyó partján található, 340 000 fős lakosú város története nagyon hosszú múltra tekint vissza. Az első ismert adat (Menander Protector) az i.sz. 567-ben említi a Selyemút északi ágának egyik legfontosabb településeként. 630-ban egy kínai buddhista zarándok, Hszüan-tszang (Xuanzang) utazott a városon keresztül, leírásában Ta-lo-sze néven említve Tarazt, s nagy kereskedőközpontként jellemezte, amelyben világ különböző országainak kereskedői vegyesen laknak.

Világtörténelmi jelentőségű csata zajlott a város közelében 751-ben. Ez a csata, a történelmi léptékben mérve nem sokkal korábbi (732), de annál távolabbi Poitiers-i csatával együtt sajátos földrajzi keretbe foglalják az arab terjeszkedés két legtávolabbi pontját Európától – Közép-Ázsiáig. A Taraz melletti ütközetben az Abbászida kalifátus lovassága súlyos vereséget mért a Tang-kori Kína és karluk szövetségeseinek seregére.

Taraz legnagyobb virágkorát a 11-12. században élte, a Karahanida-dinasztia idején, akik 999-ben foglalták el a környéket, végleg megdöntve a 9. század második felétől uralkodó Számánidákat. A város sorsáról a tatárjárás idején – meglepően – nincsenek adataink. Azonban a régészeti leletek alapján arra következtethetünk, hogy komoly ellenállást tanúsíthatott a támadókkal szemben, minek következtében szinte teljesen felégették és lerombolták. Az elfoglalt és jelentőségét vesztett várost a későbbiekben már Jani (=Új) néven emlegetik az arab és az európai források is. A megszállt várost a 13-14. században Csagatáj kán utódai kormányozták, és egészen 1334-ig pénzt is vertek itt. Több úti leírás is megemlékezett a településről a 14. században, fontos kereskedelmi központnak említve Maverannahr és Almalik között.

Nézd meg az összes képet itt

A város újabb említésére 1513-ban került sor, már átlagos településként, a kazah törzsek érkezésével kapcsolatban. A 16. században Taraz környéke teljesen betagozódott a Kazah-kánságba. 1723-ban Talasz-folyó völgyét a dzsungárok szállták meg, s kezükben tartották 1775-ig. Az egykori középkori városmag ekkor már teljesen lakatlanná vált, s az új központ az egykori piac helyére helyeződött át. A 19. század elején a Kokándi kánság csapatai foglalták el Tarazt, és a középkori citadella maradványaiból egy kisebb határerődöt alakítottak ki. Az erőd körül hamarosan újra felélénkült az élet. A kialakuló újabb települést Namangani Köcsüknak (Kis Namangán) hívták, az első polgári betelepülők üzbegisztáni szülővárosáról. 1856-ban a várost átnevezték a Karahanida dinasztia szentként tisztelt alapítójának tiszteletére Aulije-Atára.

Tarazt 1864-ben rövid ostrom után foglalták el a cári csapatok és orosz határerődöt alakítottak ki benne. Ezután még háromszor változott a város neve: 1936-ig Mirzojan, 1993-ig Dzsambul, 1997-ig Zsambil, s csak utána kapta vissza a középkori elnevezését.

A történelem viharai ellenére a város több középkori emlékéről is nevezetes. A mai piac területén és környékén folyamatos régészeti kutatások során több jelentősebb épületmaradványt is sikerült feltárni. Az egyik legnevezetesebb közülük a korábbi keresztény templomból a 10. században kialakított nagymecset. Ez részben helyreállítva ma már látogatható. Mellette jelenleg is folynak az egykori karavánszeráj feltárásai.

Ezeknél sokkal jelentősebbek a város mauzóleumai, melyekből legalább négy van a mai Taraz területén vagy határában. Mindegyik fontos zarándokhely is egyben. A már említett piactól nem messze, egy nagyobb parkban áll a dinasztialapító és az iszlámot hivatalossá tevő Karakhan 11. századi eredetű, de a 20. század elején alapjaitól újjáépített síremléke. A szomszédágában látható a 13. században épített és a 19. században jelentősen felújított másik mauzóleum: Dauit-bégé. Ez utóbbi a város 1267-ben elhunyt mongol kormányzója volt. A síremlékeket magába foglaló park szomszédságában egy 19. századi karavánszeráj áll, amely a Karakhan-kultusz felerősödésével összefüggésben épült.

Nem messze innen található a nagyobb közép-ázsiai városok egy másik nélkülözhetetlen középülete – egy fürdő. Az 1900 körüli építésű Kali Junusz fürdő mindenben követi a már középkorból és az Oszmán Birodalom magyarországi emlékeiből is ismert képet. A szinte tökéletes állapotban megőrződött 11 téglakupolás épületben jelenleg egy magánmúzeum látható, amely elsősorban a város középkori történelmével foglalkozik.

A város határán áll két másik, az előbbieknél talán még látványosabb mauzóleum. Az egyikben – a legendák szerint – Ajsa-Bibi nyugszik. Ajsa Bibiről nagyon sok monda létezik, de mindegyiknek ugyanaz a lényege. A nagy múltú, a profétáig visszavezethető Ajsa családból származó lányba szerelmes lett Sah Mahmud (Karakhan), Taraz akkori vezetője, és meg is kérte a kezét. A lány édesapja azonban visszautasította a szemében nem elég előkelő Sah Mahmud kérését. A szerelmet viszonzó lány ekkor megszökött otthonról és a kedveséhez sietett, de a város határában egy véletlen kígyómarástól meghalt. Halálának helyén építtette fel Sah Mahmud a világ legszebb síremlékét, maga pedig soha nem házasodott meg, és népének bölcs és szentéletű vezetője, a Karakhanida dinasztia alapítója lett. A 11-12. századi építésű szinte teljes egészében terrakotta borítású mauzóleumot az elmúlt évtizedekben állították helyre, kiegészítve a részben elpusztult kupolát és az épület keleti homlokzatát. Sokkal jobban átvészelte az évszázadokat a szomszédban álló, 12. századra keltezhető Babadzsi-Hatun Mauzóleum. A legendák szerint Babadzsi-Hatun Ajsa-Bibi dajkája lehetett. A síremlék különlegessége a 16-szögű csillag alaprajzú kupola.

Taraz után az egykori Selyemút egy modern országhatárhoz ér, Kazahsztán és Kirgizisztán között. Természetesen a középkorban a kulturális és nyelvi hatások itt nem álltak meg, hanem folytatódtak egészen a kínai Turkesztánig. A kirgisztisztáni emlékekről azonban egy másik alkalomról számolnék be.


Nézd meg a főbb említett helyeket itt

Szólj hozzá!

Címkék: kazahsztán ezeregyéjszaka kirgizisztán mordovin maxim

A bejegyzés trackback címe:

https://lassonertsen.blog.hu/api/trackback/id/tr694674368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása