Mordovin Maxim
A közelmúlt belpolitikai híreiben váratlanul kiemelkedő szerepet kapott Közép-Ázsia, azon belül is Kazahsztán, amikor a magyar kormányfő hivatalos látogatást tett Asztanában és többféle elvi és gyakorlati megállapodást is rögzítettek. Miért is lenne érdekes számunkra ez a vidék és az ország, mely korábban talán leginkább a Borát-féle filmből volt – bátran kijelenthető – félreismert. Bármilyen hihetetlen is, éppen Kazahsztán és éppen Magyarország között régmúltra visszanyúló, igen szoros kapcsolatok vannak, s mivel ezeknek minden részét és vonatkozásait lehetetlen lenne egy rövidebb leírásban felsorolni, így a következőkben csak néhány – természetesen szubjektív – témára térnék ki.
Először is néhány alapvető információ Közép-Ázsia legnagyobb és legjelentősebb országáról. A Kazah Köztársaság Európa és Ázsia határán fekvő, hatalmas területű, hosszú múltra visszatekintő, régészeti, kulturális és természeti kincsekben rendkívül gazdag ország. Területileg – 2,7 millió km2 – a világ kilencedik legnagyobb országa. Határait nyugaton a Volga deltája, keleten az Altaj-hegység adja. A nagyobb szomszédjai között Oroszország, Mongólia és Kína is megtalálható. Hatalmas mérete ellenére Kazahsztán területének csak kis része alkalmas letelepült életmódra. Az ország legnagyobb része sivatag (44%) és félsivatag (14%); szintén jelentős hányada a sztyeppe (26%), míg az erdők csak 5,5 %-nyi területet foglalnak el. Mindez alapvetően meghatározta Kazahsztán területén a múltban kialakult államok és kultúrák fejlődését és jellegét.
Az ország központi területén a Kazah-hátság – kazahul Szari-Arka (Sárga sztyepp) – található. Ettől északra, az Isim folyó felső folyásánál fekszik Kazahsztán mai fővárosa, Asztana. Szari-Arkától nyugatra pedig a Torgaj-kapu által kettéválasztott Ulu-tau és Torgaj-fennsík helyezkedik el. Az ország egész északi része már a Nyugat-Szibériai-alföldön terül el. Innen kicsivel délebbre fekszik a Kokcsetavi-hátság (Kökcse-tau=Kék-hegység). Kazahsztán nyugati fele részben a Kelet-Európai-síkságra esik, amelyhez a Kaszpi-mélyföld is tartozik. Ugyancsak nyugaton találhatók az Urál-hegység déli előhegyeit adó Mugaldzsar alacsony hegyvonulatai. A Kaszpi-tengerbe benyúló Mangistau-félszigeten lévő Karagije-mélyedés 132 m-rel a tenger szintje alatt fekszik. Mangistautól keletre, egészen az Aral-tóig az erősen szabdalt, nagyrészt sivatagos Üsztirt-plató található. Az Aral-tó a Turáni-alföld legmélyebb részét tölti ki. Környezetében találhatók Kazahsztán legnagyobb sivatagai: a Kara-kum (Fekete-homok) és a Kizil-kum (Vörös-homok). Kelet felől Kazahsztánt az Altaj és Tarbagataj-hegységek határolják, maguk közé zárva a Zajszán-tavat. A kirgiz és kínai határok mentén, az ország déli oldalán a 7000 m-es magasságot is elérő Tien-san húzódik. A Kazahsztán területére eső legmagasabb pontja, a Han-Tengri-csúcs 7010 m magas. Délkeleten a Dzsungár- és Ilintúli (Ile)-Alatau hegységet láthatjuk, az utóbbi lábainál fekszik az ország legnépesebb városa – az egykori főváros – Almaty (régi nevén Alma-Ata).
Kazah hegyek. A szerző felvétele
Kazahsztán folyói közül hétnek a hossza haladja meg az 1000 km-t. A legnagyobbak – az Urál és Emba a Kaszpi-tengerbe, míg a Szir-darja az Aral-tóba ömlik. Az Irtis a Tobol és Isim mellékfolyóival az Obba torkollik, amely a végén a Jeges-tengerig jut el. Az Ili-folyó pedig a lefolyástalan Balkas-tóba ömlik. Ez utóbbi az ún. Hét-folyó vidékének (kazahul Zsetiszu, oroszul Szemirecsje) egyik legfontosabb folyama. A történelem folyamán hozzá hasonló jelentőségű volt a vidék legnyugatibb folyója, a Csu is. Az ország éghajlata szélsőségesen kontinentális. A januári középhőmérséklet -19 – -2°C, a júliusi pedig +19 – +28°C. A nyarak mindenütt forrók és szárazak, a hőmérséklet elérheti a +49°C-ot. Ezzel szemben a telek hidegek, mértek már -57°C-ot is.
A Tien-San Almaty felett. A szerző felvétele.
Több jelentősebb tó is található az országban. A világ legnagyobb tavának – a Kaszpi-tengernek – 2340 km hosszú partszakasza tartozik Kazahsztánhoz. Említésre méltó még a Balkas-tó is, melynek nyugati fele édes-, míg a keleti sósvizű. Talán az ország legsúlyosabb ökológiai katasztrófájának helyszíne az Aral-tó, melynek szintje a 20. század utolsó évtizedeiben legalább 15 m-rel csökkent. A tragédia még a Szovjetunió öröksége, kiváltó oka pedig a tavat tápláló két nagy folyó, az Amu-darja és Szir-darja vizének a gyapotföldekre való elterelése volt. A problémán most Kazahsztán és Üzbegisztán együtt osztozik, azonban az utóbbi ország gazdasági helyzete nem teszi lehetővé az igen súlyos válság orvoslását. Így jelenleg Kazahsztán a területére eső tórész – Kökaral – megmentésén fáradozik, gáttal zárva le az egykori tómeder többi részétől. Számos páratlan szépségű kisebb-nagyobb tó található az ország magas hegységeiben. Közülük több is szent helynek számít.
Aulije (szent tó). A szerző felvétele.
A természetes növénytakaró alapján az ország területe három régióra osztható: sztyeppei (árvalányhaj, csenkesz, komócsin), félsivatagos (üröm, árvalányhaj) és sivatagos (szárazságtűrő bozótok). A kevés csapadék jelentős része, főleg a sivatagos és félsivatagos területeken a tavaszi hónapokra esik. Ekkor mutatkozik meg teljes pompájában a régió növényvilága. Akár az ország jelképe is lehetne a Szir-darja környéki sztyeppéken nagy számban előforduló piros és sárga tulipánok.
Tulipánok a Szir-darjánál. A szerző felvétele.
Az ország lakossága 1970-ben 13 millió fő volt, melyből csak 4,2 millió volt kazah nemzetiségű és 5,5 millió orosz. Az arány először 1989-re fordult meg, amikor a 16,2 milliós lakosságból már 6,5 millió kazah mellett 6 millió volt orosz. A Szovjetunió szétesését követően változott meg radikálisan az ország etnikai képe. 1999-re a 14,95 millióra csökkent összlakosságból 8 millió volt kazah és 4 millió orosz nemzetiségű. A nem kazah lakosság aránya napjainkig fokozatosan csökken, egyrészt a határon kívülre került 5,5 milliónyi kazah nemzetiségű lakosság fokozatos átköltözésével, a természetes népszaporulattal és a szovjet korszakban beköltöztetett vagy betelepített nemzetiségek kivándorlásával. Hivatalosan az országban 121 nemzetiséget tartanak nyilván. Az oroszok mellett 1989-ben 896 000 ukrán és 958 000 német élt Kazahsztánban. Számuk 2009-re 333 000, ill. 178 000-re csökkent. Jelenleg az ország lakosságának létszáma kb. 16000000 fő. Kazahsztán nem csak etnikailag, hanem vallásilag is sokszínű. A lakosság döntő többsége muzulmán: 70%, további 26% keresztény.
A kazahok türk eredetű népcsoport, hosszú és összetett történelemmel. A legkorábbi államalakulat, amelynél már biztosan a mai kazahok őseiről beszélhetünk az i.sz. 5-6. századi Türk-kaganátus, melynek helyét a következő évszázadokban a Nyugati Türk-kaganátus vette át (az egyik vesztes népcsoport egészen a Kárpát-medencéig menekült, őket Magyarországon avarokként ismerjük). Ugyanebben az időszakban a mai Kazahsztán területén újabb keletről érkezett törzsek jelentek meg, amelyek a Türk-kaganátus bukása után, kisebb önálló államalakulatot hoztak létre. Így a 8-11. század folyamán karlukok, türgesek, oguzok, kimakok és kipcsakok kaganátusaival találkozunk. Az utóbbiak, akik a magyar történelemben kunokként váltak ismertté, a mai országnak azt a hatalmas sztyeppés vidékét uralták, amely azóta is az ő nevüket viseli – Dest-i-Kipcsak.
Kazah akszakál. A szerző felvétele.
A helyi törzsek etnikai egyesülését nagyban elősegítette a Karakhanida állam kialakulása a 10-12. században. A bukását végül a kidánok 12. század elején bekövetkező betörése okozta, akik a későbbiekben a türk nyelvű lakosságba olvadtak. A 10-11. században az adaj és kipcsak törzsek kánságai jelentették az átmenetet az Arany Horda államáig, amelynek a kazahok ősei is egyik összetevőjét jelentették. Ennek felbomlása után, a 15. századra jött létre a Kazah-kánság, és a század végére lényegében kialakult a kazah nép.
Kazahsztánban a történelmi-kulturális hagyományok még ma is rendkívül erősek. Nyomaikkal, vagy sok esetben magukkal a szertartásokkal bármikor és bárhol szembesülhetünk. Leglátványosabban ez az állattartás és az étkezés területén nyilvánult meg. A nomád életmód jellegzetes „kellékei", amilyen például a jurta is, mindennapos látvány. A vidéki településeken a férfiak tavasz közepétől a nyájakkal együtt felmennek a hegyekbe a nyári legelőkre, s ott maradnak ősz közepéig. A szállást sok esetben éppen a jurta biztosítja, közlekedési eszköz a ló, az állatokat pedig kerített területre, karámokba terelik. Hasonló jelenségek (jurták, karámok) a korai Árpád-korban Magyarországon is megszokottak voltak, s nyomaik nagyon gyakran kerülnek elő a korszak régészeti feltárásain.
Egy-egy idegen országban való hosszabb tartózkodás során az ember gyorsan megismerkedik a helyi konyhával. A kazah ételek szinte kizárólag húsalapúak (főleg birka, majd marha-, ill. lóhús). Az ismertebb nemzeti ételek közül az „et" vagy „besparmak" említhető első helyen, amely friss főtt birkahúsból készült. Szintén népszerű a „kuirdak" (sült birka-belsőségek). A birka fontosságát a kazah étrendben legjobban az jelzi, hogy az előkelő vendégek fogadásakor egy birkát vágnak le, s tisztelet jeléül a birka fejét adják a vendégeknek. A kazah-kun közös eredet és rokonság jele, hogy hasonló hagyomány a magyarországi kunoknál is nyomon követhető. Szintén a birkákhoz kapcsolható az egyik legnépszerűbb és legősibb kazah játék, az aszik, melynek alapelemeit birka ugrócsontok, az astragalusok adják. Egy ilyen játékkészlet arany és ezüst „kockákkal" a Kazah Nemzeti Múzeumban is kapható.
A birkafej az előkelő vendégeknek jár. A szerző felvétele.
Természetesen, mint minden pásztorkodó népnél, a kazahoknál is rendkívül sokféle tejtermékkel találkozunk. A leggyakoribbak az egyszerűbbek: tehéntej, tejföl, kefir, túró, juhtúró stb. A közismertebb kumisz mellett elterjedt a subat – savanyú tevetej is. Megemlíthető még néhány olyan helyi jellegzetesség, mint pl. a kurt – sózott, szárított tehéntúró, vagy irimsik – szárított juhtúró. A legfontosabb italnak Kazahsztánban egyértelműen a tea tartható, amit a kazahok tejjel fogyasztanak.
Kulturális és történeti emlékeit tekintve Kazahsztán Közép-Ázsia egyik leggazdagabb országa, méltó párja Üzbegisztánnak és Türkmenisztánnak, ugyanis a mongol hódításig létező Selyemút északi ága ebben az irányban haladt. A modern nemzetközi kapcsolatok egyik legfontosabb központja, a mai Üzbegisztán fővárosa, a hivatalosan 2,2-2,5 milliós Taskent. Innen a legegyszerűbb nyugatról elérni Kazahsztán Szir-darja menti területeit. Taskent gyökerei i.e. 5. századba vezethetők vissza, amikor már a Csács nevű államalakulat fővárosa volt. A 7. századi kínai források által többször is említett Szasszanida fennhatóságú város a 9. században került az iszlám kultúra befolyása alá. Ekkor Szaman Khuda perzsa uralkodó felvette az iszlám vallást. A korabeli források a várost Binkatnak nevezik, de a köré szerveződő tartomány neve megmaradt, bár arabosan al-Sas formában. Taskent mai neve a 10. századi, már Karakhanida dinasztia idejéből származik. Ettől az időszaktól kezdve a Csácskant/Csáskand név fokozatosan átalakult a türk nyelvekben érthetőbb Taskant formává (tas=kő, kant/kent=város).
A 13. század elején a várost több csapás is érte. Először a khorezmi sah fosztotta ki, majd 1219-ben Dzsingisz kán égette fel. Az újjászületése már a Timurida dinasztiához köthető és az igazi virágkorát a Sejbanidák alatt élte. Ezen az sem változtatott, hogy rendszeres támadások érték a környéken élő üzbég, kazah, perzsa, mongol, ojrát és kalmük törzsek részéről. Ez a virágkor folytatódott a 19. században is. Mire 1809-ben a Kokándi kánság részévé vált, Taskentet Közép-Ázsia leggazdagabb városaként tartották számon. 1865-ben foglalták el a várost a cári csapatok, és 1889-ben megérkezett a vasút. Ebben az időben Taskent a város köré szervezett katonai határtartomány székhelye lett.

Taskent. A szerző felvétele.
Taskent az üzbég-kazah határ közelében fekszik, 120 km-re a már kazah Simkenttől. Simkent (régebben Csimkent), Kazahsztán harmadik legnépesebb városa, Almaty és Asztana után, 630000 fővel. A régészeti kutatások alapján, Simkent kialakulása az i.sz. 5-6. századra tehető, jelentős kereskedelmi központtá azonban csak a 11-12. század fordulóján, a Karakhanidák alatt vált. Ettől az időtől kezdve a Szajrámi oázis legfontosabb települése lett. A 13. század elején Dzsingisz kán katonái Simkent környékét is végigpusztították, majd az oázis a Dzsingiszidák fennhatósága alatt maradt, amíg Timur legyőzve a Fehér és Arany Horda kánjait a saját birodalomhoz nem csatolta. A város a 16. század elején a Kazah kánság része lett, de a 17-18. századok folyamán a dzsungár támadások állandó célpontja volt. Mire ennek vége lett volna, a kézművességéről és földművelősről híres oázis már a kokándi kán és a bukharai emír közötti vita tárgya lett. 1810-1864 között a város a Kokándi kánság határerődjévé vált, nagyszámú katonasággal és a kán helytartójának udvartartásával. 1821-ben a szomszédos Tentek kán felkelést szervezett a kokándiak ellen, rövid időre el is foglalták Szajrám és Simkent városait, de a kán felmentő csapataival szemben már kevésnek bizonyultak, így a terület újra elveszett. Miután 1864-ben a szomszédos Aulije-Atát (Taraz) egy viszonylag kis létszámú cári csapat elfoglalta, még ugyanabban az évben elesett Simkent is. A cári katonaság a bevehetetlennek tekintett simkenti erődbe egy boltozott, épített vízvezetéken keresztül jutott be, és a meglepett védők lényegében ellenállás nélkül adták meg a várost. A 20. század közepén vált Simkent Kazahsztán egyik legfontosabb ipari központjává: a háború alatt ide legalább 17 különböző gyárat telepítettek át.
A szajrámi oázis másik központja Simkent mellett, a névadó település – Szajrám. A szakemberek szerint a mai település egyértelműen azonosítható a középkori Iszfidzsábbal. A 7. század elejétől ismert város a 8. században a közép-ázsiai iszlám hittérítés egyik központjává vált, miután 766-ban a teljes környékkel együtt az Abbaszidák fennhatósága alá került. A település igazi virágkora a 10-11. századra tehető, amikor számos kisebb város és falu tartozott hozzá. Ebben az időszakban egyre nagyobb számú nomád türk lakosság telepedett le Szajrámban, fokozatosan asszimilálva az egykori, iráni nyelvű szogd lakosságot.
A 13. század elején Szajrám sem kerülhette el sorsát. Jāqūt al-Rūmī al-Hamawī következőképpen számol be erről: „Iszfidzsáb, Tarazi, Szaurán, Uszankket és Farab a sors játékszerévé váltak..., majd 616-ban [1218-1219] a soha korábban nem látott katasztrófa mélységeibe taszíttattak. Ez volt Kína földjeiről érkező tatárok inváziója... Mindent elpusztítottak, ami ezekben a városokban volt. A gyönyörű kertekből és igényes várerődítésekből semmi nem maradt a lerombolt falakon és a leölt nép lakásának csekély nyomain kívül." Tudjuk, hogy Szajrám ostroma idején a mongolok még ostromgépeket is használtak. Ennek ellenére a város gyorsan újjáépült és azt 1221-ben meglátogató egy kínai szerzetes annyira el volt bűvölve Szajrám szépsége által, hogy több napig is elidőzött benne.

Hizr Pajgambar minaret, Szajrám. [kép forrása]
A város még a 15-16. században is híres volt a védelmi rendszeréről. A nagyon magas falai és a keleti szélén lévő citadella komoly biztonságot nyújtott a szajrámi kereskedőknek. Éppen ennek is köszönhető, hogy a település középkorias, a keleti városokra jellemző alaprajzi elrendezése viszonylagos épségben maradt meg.
A 16-17. század folyamán a kazah kánságok belső harcai és a dzsungár támadások egyaránt a városias kultúra hanyatlását okozták Szir-darja völgyében. Ez érintette Szajrámot is, így fokozatosan eltűntek az erődítései, majd elkezdett megfogyatkozni a lakossága is. Ennek ellenére a város soha nem halt ki, s jelenleg is Dél-Kazahsztán kiemelkedő vallási és kulturális központja. A két középkori főutca kereszteződésénél lévő Nagymecsetet 1928-ban rombolták le, már a vallásellenes szovjet korszakban. Ennek ellenére több középkori mauzóleum és számos 18-19. századi ház őrződött meg a régi városközpontban.

Arisztan Baba mauzóleum, Turkesztán [kép forrása]
Északabbra haladva a Szir-darja völgyében, a Selyemutat követve Turkesztánba érkezünk. A jelenleg 86000 lakosú város története az i.sz. 4. századig vezethető vissza. Legkorábban a 11. században emelkedett ki a távolsági kereskedelemnek köszönhetően, de az igazi virágkorát a szomszédos Otrári oázis pusztulása után érte el a 13. században. Ebben az időszakban végig Jászi vagy Savgar néven volt ismert és csak a 16. századtól kezdték emlegetni Turkesztánként vagy Hazratként. Mindkét elnevezése a Hazrat-i Turkisztánból származik, vagyis „Turkesztán Szentje" és egyértelműen a Khodzsa Ahmed Jásszávi személyével kapcsolható össze. A 11. századi szúfi sejk a városban töltötte élete nagy részét és itt is temették el. Vallási és filozófiai tanításai nagy jelentőséggel voltak a kazah sztyeppék iszlám kultúrájára. Sírhelye fölé az 1390-es években Timur Lenk építtetett hatalmas mauzóleumot (Mazart), amely a mai napig Kazahsztán legnagyobb középkori műemléke. A síremlék mellett Turkesztán más középkori alkotásairól is híres. Az egyik a páratlan megtartású középkori fürdő, amely a magyar utazóknak kifejezetten ismerős képet nyújthat a hazai török fürdők után. Említésre méltó még a további négy mauzóleum, melyek közül az egyik egy Timurida hercegnőé, míg három másik különböző kazah kánoké.
A történelem során Turkesztán bizonyos értelemben kulturális határvárossá vált, a délebbi perzsa-iszlám és az északibb türk-nomád kultúrkör között, de alapvetően türk szellemiségű. Ennek is köszönhette, hogy a 19. századi kokándi megszállás ellenére megmaradt a kazah nép szellemi és kulturális központjának, és ezt a vezető szerepét az 1864. évi cári megszállás után sem vesztette el. Jelenleg Turkesztán a közép-ázsiai muzulmán zarándokok egyik legfontosabb célpontja, s - hitelt adva az íratlan hagyománynak – három turkesztáni zarándoklat helyettesítheti a hadzsot (egy mekkai zarándoklatot). A Turkesztáni óváros az idők során lakatlanná vált, csak a városfalak és a mauzóleumok maradtak meg. Jelenleg Kazahsztán területén ez az egyetlen Világörökség-helyszín.

Otrár fürdői a 19. században. [kép forrása]
Turkesztán a középkori Selyemút Szir-darja menti szakaszának talán legnagyobb oázisvárosát váltotta fel. Ez volt Otrár, a korabeli forrásokban Farab. A hatalmas kiterjedésű, sok részből álló romváros múltját már száz éve kutatják különböző országok régészei és történészei. Otrár oázisa a nomád és a letelepedett életmódot folytató népek határán alakult ki, eurázsiai jelentőségű kereskedelmi és iparos központtá fejlődve. Itt futottak össze különböző kereskedelmi utak Kínától Európába, Közel- és Távol-Kelet között, Szibériából és az Urál vidékéről. A közelben folyó Szir-darja vizeit óriási méretű csatornahálózat segítségével öntözésre használták. A 10-11. századi források az oázis méretét egy napnyi járóföldben adták meg. Jelenleg több jelentős romváros is ismert a területén – Altyn-töbe, Zsalpak-töbe, Küjik-mardan, Kujryk-töbe és Otrár-töbe. Közülük az utóbbi azonosítható Farabbal, a középkori Iszfidzsáb vagy Iszpidzsáb régió egyik központjával.
A legjobban kutatott Otrár-töbe kezdetei az i.sz. 1. századra tehetők, de a virágkorát a 11. századtól élte, amikor – átvéve a szomszédos, középkori Keder városával azonosított Kujryk-töbe helyét – gazdasági és kulturális központtá vált. Ettől az időtől kezdve biztosan saját pénzt vertek a városban. Itt született az iszlám művelődés olyan jelentős személyisége, mint pl. Abu Nászr al-Farabi, de itt tevékenykedett Khodzsa Ahmed Jászávi mestere, Arisztán-Bab is.
A 12-13. századi város nagyon sűrűn lakott volt. A házak egymás hegyén-hátán álltak, keskeny, sikátorszerű utcácskákkal közöttük. A település központi eleme a citadella volt, ezt vette körül az erődített város – sahrisztán, majd körülötte a szintén erődített előváros – rabat. Mindegyik városrészben voltak gőzfürdők, a rabat területén eddig kettőt is találtak. A külváros egy jelentős része a fél Közép-Ázsiát ellátó fazekasok negyede volt.
Az egész oázis életében kegyetlen törést okozott a mongol támadás. 1218-ban, Dzsingisz kán az oázis közelébe érve egy karavánt küldött a városba, melynek vezetője, a II. Muhammad hvárezmmsah helytartója Inalcsik Kajr-kán kifosztotta a küldöttöket, kémeket gyanítva közöttük. A mongol uralkodó következő lépésként követeket küldött, felszólítva a város vezetését a bűnösök megfelelő megbüntetésére és Kajr-kán kiadására. Miután a követeket kivégezték, a mongol csapatok 1219 őszén megkezdték a város ostromát. A több hónapos hősies és kitartó ellenállás ellenére a város elesett, a lakosait lemészárolták vagy elhurcolták rabszolgának. Ez a sors jutott az oázis többi településének is.
A rendkívül előnyös stratégiai és természetföldrajzi fekvéséből adódóan, a város nem maradt romosan, hanem a 13. század közepére elkezdett újjáéledni. Természetesen az oázis többi települése soha nem épült újjá. Otrár második virágkora a 14. században jött el, amikor Timur Lenk elfoglalta a területet. A rettegett uralkodó éppen a városban tartózkodott 1405 februárjában, amikor valamilyen betegséget elkapva – egyes források szerint megfázva – az egyik otrári palotájában halt meg. A Timurida birodalom szétesésével a határvidéken fekvő város a kitörő polgárháború középpontjává vált, s az elkövetkező évszázadok háborús viszonyai következtében mind a kereskedelem, mind a mezőgazdaság lehanyatlott, a város gazdagsága elolvadt, a csatornarendszer feltöltődött és a 18. század végére az egykori 5000-7000 lakosú Otrár-töbe helyén mindössze 40 család maradt.

Szaurán romvárosa. A szerző felvétele.
Még északabbra haladva Otrártól és Turkesztántól találjuk meg Kazahsztán talán leglátványosabb romvárosát – Szauránt. A rendkívül jó megtartású vályogból kézült, eredetileg hétszeres városfallal körülvett település a 13. században létesült, miután a korábbi várost a mongolok elpusztították. Ez utóbbi Kara-töbe (Fekete-halom) néven ismert és 3 km-re délkeletre fekszik a későbbi várostól. Maga Szaurán fontos kereskedelmi központ volt Szir-darja alsó folyása mentén és ugyanakkor a Karatau-hegység egyik stratégiai jelentőségű átkelőjét is ellenőrizte. Virágkora a 13-14. századra tehető, ekkor lakosságának létszáma elérhette a 15000 főt. A 14. században ez lett a Fehér Horda fővárosa és 1320-ban itt is temették el Eszen Buka kánt, az Orda uralkodóját. A 16. század elején itt élt és alkotott Mahmud Zajnaddin Waszifi arab nyelvű író. A vályogfalai még most is átlagban 7 m magasak, vastagáguk az alapozásuknál 3 m. Mindezek mellett Szaurán talán a „kanat"-rendszeréről híres leginkább. Ez egy olyan kút-hálózat, melyhez földalatti csatornarendszer is tartozott. A város hanyatlása a 17. század végén kezdődött meg, majd a kokándi háborúk és a cári Oroszország terjeszkedése pecsételte meg végképp a sorsát. Az utolsó család a 19. század közepén hagyta el a várost.
Karakhan mauzóleum, Taraz. A szerző felvétele.
A kazahsztáni Selyemút messze a legfontosabb városa Taraz volt. A kazah-kirgiz határ közelében, Talasz (Taraz) folyó partján található, 340 000 fős lakosú város története nagyon hosszú múltra tekint vissza. Az első ismert adat (Menander Protector) az i.sz. 567-ben említi a Selyemút északi ágának egyik legfontosabb településeként. 630-ban egy kínai buddhista zarándok, Hszüan-tszang (Xuanzang) utazott a városon keresztül, leírásában Ta-lo-sze néven említve Tarazt, s nagy kereskedőközpontként jellemezte, amelyben világ különböző országainak kereskedői vegyesen laknak.
Világtörténelmi jelentőségű csata zajlott a város közelében 751-ben. Ez a csata, a történelmi léptékben mérve nem sokkal korábbi (732), de annál távolabbi Poitiers-i csatával együtt sajátos földrajzi keretbe foglalják az arab terjeszkedés két legtávolabbi pontját Európától – Közép-Ázsiáig. A Taraz melletti ütközetben az Abbászida kalifátus lovassága súlyos vereséget mért a Tang-kori Kína és karluk szövetségeseinek seregére.
Taraz legnagyobb virágkorát a 11-12. században élte, a Karahanida-dinasztia idején, akik 999-ben foglalták el a környéket, végleg megdöntve a 9. század második felétől uralkodó Számánidákat. A város sorsáról a tatárjárás idején – meglepően – nincsenek adataink. Azonban a régészeti leletek alapján arra következtethetünk, hogy komoly ellenállást tanúsíthatott a támadókkal szemben, minek következtében szinte teljesen felégették és lerombolták. Az elfoglalt és jelentőségét vesztett várost a későbbiekben már Jani (=Új) néven emlegetik az arab és az európai források is. A megszállt várost a 13-14. században Csagatáj kán utódai kormányozták, és egészen 1334-ig pénzt is vertek itt. Több úti leírás is megemlékezett a településről a 14. században, fontos kereskedelmi központnak említve Maverannahr és Almalik között.
Nézd meg az összes képet itt
A város újabb említésére 1513-ban került sor, már átlagos településként, a kazah törzsek érkezésével kapcsolatban. A 16. században Taraz környéke teljesen betagozódott a Kazah-kánságba. 1723-ban Talasz-folyó völgyét a dzsungárok szállták meg, s kezükben tartották 1775-ig. Az egykori középkori városmag ekkor már teljesen lakatlanná vált, s az új központ az egykori piac helyére helyeződött át. A 19. század elején a Kokándi kánság csapatai foglalták el Tarazt, és a középkori citadella maradványaiból egy kisebb határerődöt alakítottak ki. Az erőd körül hamarosan újra felélénkült az élet. A kialakuló újabb települést Namangani Köcsüknak (Kis Namangán) hívták, az első polgári betelepülők üzbegisztáni szülővárosáról. 1856-ban a várost átnevezték a Karahanida dinasztia szentként tisztelt alapítójának tiszteletére Aulije-Atára.
Tarazt 1864-ben rövid ostrom után foglalták el a cári csapatok és orosz határerődöt alakítottak ki benne. Ezután még háromszor változott a város neve: 1936-ig Mirzojan, 1993-ig Dzsambul, 1997-ig Zsambil, s csak utána kapta vissza a középkori elnevezését.
A történelem viharai ellenére a város több középkori emlékéről is nevezetes. A mai piac területén és környékén folyamatos régészeti kutatások során több jelentősebb épületmaradványt is sikerült feltárni. Az egyik legnevezetesebb közülük a korábbi keresztény templomból a 10. században kialakított nagymecset. Ez részben helyreállítva ma már látogatható. Mellette jelenleg is folynak az egykori karavánszeráj feltárásai.
Ezeknél sokkal jelentősebbek a város mauzóleumai, melyekből legalább négy van a mai Taraz területén vagy határában. Mindegyik fontos zarándokhely is egyben. A már említett piactól nem messze, egy nagyobb parkban áll a dinasztialapító és az iszlámot hivatalossá tevő Karakhan 11. századi eredetű, de a 20. század elején alapjaitól újjáépített síremléke. A szomszédágában látható a 13. században épített és a 19. században jelentősen felújított másik mauzóleum: Dauit-bégé. Ez utóbbi a város 1267-ben elhunyt mongol kormányzója volt. A síremlékeket magába foglaló park szomszédságában egy 19. századi karavánszeráj áll, amely a Karakhan-kultusz felerősödésével összefüggésben épült.
Nem messze innen található a nagyobb közép-ázsiai városok egy másik nélkülözhetetlen középülete – egy fürdő. Az 1900 körüli építésű Kali Junusz fürdő mindenben követi a már középkorból és az Oszmán Birodalom magyarországi emlékeiből is ismert képet. A szinte tökéletes állapotban megőrződött 11 téglakupolás épületben jelenleg egy magánmúzeum látható, amely elsősorban a város középkori történelmével foglalkozik.
A város határán áll két másik, az előbbieknél talán még látványosabb mauzóleum. Az egyikben – a legendák szerint – Ajsa-Bibi nyugszik. Ajsa Bibiről nagyon sok monda létezik, de mindegyiknek ugyanaz a lényege. A nagy múltú, a profétáig visszavezethető Ajsa családból származó lányba szerelmes lett Sah Mahmud (Karakhan), Taraz akkori vezetője, és meg is kérte a kezét. A lány édesapja azonban visszautasította a szemében nem elég előkelő Sah Mahmud kérését. A szerelmet viszonzó lány ekkor megszökött otthonról és a kedveséhez sietett, de a város határában egy véletlen kígyómarástól meghalt. Halálának helyén építtette fel Sah Mahmud a világ legszebb síremlékét, maga pedig soha nem házasodott meg, és népének bölcs és szentéletű vezetője, a Karakhanida dinasztia alapítója lett. A 11-12. századi építésű szinte teljes egészében terrakotta borítású mauzóleumot az elmúlt évtizedekben állították helyre, kiegészítve a részben elpusztult kupolát és az épület keleti homlokzatát. Sokkal jobban átvészelte az évszázadokat a szomszédban álló, 12. századra keltezhető Babadzsi-Hatun Mauzóleum. A legendák szerint Babadzsi-Hatun Ajsa-Bibi dajkája lehetett. A síremlék különlegessége a 16-szögű csillag alaprajzú kupola.
Taraz után az egykori Selyemút egy modern országhatárhoz ér, Kazahsztán és Kirgizisztán között. Természetesen a középkorban a kulturális és nyelvi hatások itt nem álltak meg, hanem folytatódtak egészen a kínai Turkesztánig. A kirgisztisztáni emlékekről azonban egy másik alkalomról számolnék be.
Nézd meg a főbb említett helyeket itt