Bemutatkozás

Az Agrában 15 éve foglalkozunk utazásszervezéssel. Irán, Üzbegisztán, India, Tibet, Kína, Japán, Peru, Uganda, mintegy 50 ország, ahol rendszeresen megfordulunk és szakértőink segítségével próbálunk hidakat építeni kultúra és kultúra, ember és ember között. Blogunk célja kapcsolódik fő tevékenységünkhöz és üzenetünkhöz. Csoportvezetőink (kutatók, itthon- és kint élő egyetemi tanárok, szaktolmácsok) hétről hétre rövid cikkekkel, háttérelemzésekkel, képriportokkal igyekeznek közelebb hozni Ázsia, Latin-Amerika, Afrika ismert- és ismeretlen kultúrtájait.

AGRA utak 2013 tavasz

agra utazás örményország grúzia

Örményország - Grúzia
2013. augusztus 19–29.

11 nap ókori erődöktől, a Grúz Hadiúton át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel;Csoportvezető: prof. Xeravits Géza teológus. tovább...
agra utazás mongólia kirgizisztán

Észak-Korea nagykörút
2013. augusztus 21-28.

Egy exkluziv hét a sztálinizmus utolsó fellegvárában • Részvétel az ország leghíresebb fesztiválján – Arirang Csoportvezető: Dr. Csoma Mózes koreanista tovább...

Kreatív partnereink

Képgaléria


Mexikó - Guatemala - Belize 2013. Fotók: Agra archívum

Közösség

AGRA utak a térképen - Mexikó - Guatemala - Belize 2013

Klikkelj a buborékokra a programok megtekintéséhez!

Mexikó - Guatemala - Belize 2013 AGRA.HU nagyobb térképen való megjelenítése

Ajánló

Dr. Toperczer István
Afganisztán Más-Képp
Zrínyi Kiadó 2013

végtelen tér Afganisztán! Háború, szegénység, analfabetizmus, terrorizmus, korrupció. Ezek azok a szavak, amelyek először jutnak eszébe azoknak, akik csak a különböző médiaforrásokban megjelent hírek alapján kapnak képet erről a tőlünk több ezer kilométerre keletre fekvő országról. A szerző felhasználva a felvételek erejét egy sokkal átfogóbb képet fest erről az ismeretlen államról, melynek teljes neve: Afganisztáni Iszlám Köztársaság, jelentése pedig „az afgánok földje”. Tovább...

Kitekintő.hu

peru latin-amerika kultúra

Harcosok Könyve: meglepő íróverseny Peruban

Egy limai újságíró egy éve különös versenyt indított "Harcosok Könyve" néven. A megmérettetésen álarcos figurák küzdenek egymással egy klaviatúra segítségével. A többfordulós verseny első helyezettjének könyve kiadásra kerül, ezzel segítve a perui irodalmi élet vérfrissítését.
szíria közel-kelet menekült

Több százezer szíriai keres menedéket

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) legfrissebb felmérése szerint Jordániában és Libanonban ötvenhárom-ötvenháromezer, Irakban tizenhatezer, míg Törökországban nyolcvannégyezer szíriai menekült tartózkodik. A regisztrációra váró és az illegálisan érkezett menekültekkel együtt azonban akár háromszázezerre is tehető azon szíriaiak száma, akik a szomszédos országokban keresnek menedéket.
bin laden özvegyek

Az iszlámellenes videó margójára

Az iszlámellenes YouTube videó kapcsán született írások nagy része a szokásos integrációs kérdésekkel foglalkozik. A cikk a videó születéséhez és elterjedéséhez szükséges feltételeket veszi sorra, hogy legalább feltérképezzük, milyen más folyamatok befolyásolták ennek a történetnek a fordulatait.

Blogajánló

Város vagy ceremoniális központ?

A maja civilizáció városias jellegét ma már senki sem vonhatja kétségbe. Amint ráközelítünk a Google Earth Yucatán-félszigetet ábrázoló térképére egyre nagyobb számban jelennek meg a hajdani maja városokat jelölő piktogramok, míg végül a jelek csaknem összefolynak. Hogyan igazodjunk el itt?

Importhepaj.hu - Arab, török, kurd és perzsa

A Budapesten élő arabok az összes észak-afrikai és közel-keleti országot képviselik. Nem homogén közösség (legfeljebb csak a többségi társadalom szemében): az „arabságnál” jóval erősebbek az etnikai, állampolgársági és a társadalmi státusz meghatározta kötődések, de természetesen jelen van egy mindezek feletti arab identitás is, aminek gyökere a közös nyelv, a közös vallás és kultúra. A Magyarországon élő mintegy 2 200 arab származású bevándorló hat észak-afrikai és tíz közel-keleti állam polgára, majdnem kétharmaduk, 1 400 fő él Budapesten.

Agra csatorna

Agra Klub: Latin-Amerika est, 2011. augusztus 25.

Az Agra megbízásából, Gáspár László által készített meghívó (http://www.youtube.com/user/modfelett). Mozgalmas és sokszínű, akárcsak maga a klub.

Núbia est - Núbia korai története

Kérdések által formált táj. Király Attila előadása az Agra Klub rendezvénysorozatában. 2010. május 29. Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum

Címkék

afar (3) afganisztán (6) afrika (5) agra (9) Agra (1) ajánló (19) Amrita Sher-Gil (1) anasztaszisz (1) antoni judit (1) arab (2) arab tavasz (1) aranymosók (1) aranysírok (1) ázsia (15) Ázsia (2) bab el kattanin (1) bantu (1) bazilika (1) beköszöntő (1) beyer gertrúd (5) bordieu (1) brazília (1) bronzkor (1) buddhizmus (6) caboclo (1) calderon (1) canoa (1) cardo (1) charles darwin (1) cordillerák (1) csoma mózes (1) danakil (1) darwin (1) dehra dun (1) digitális média (2) dornbach (1) ecuador (6) élő (17) előadás (2) élővilág (2) építészet (2) erta ale (1) esőerdő (2) észak korea (1) etiópia (3) etnográfia (1) evolúció (1) ezeregyéjszaka (1) festészet (1) fidel castro (1) flórián kund (1) foci (1) fon (1) fotó (1) gabriel garcía márquez (1) galapagos szigetek (1) gangesz és duna (2) geniza (1) guatemala (1) gyarmati jános (6) gyerekrajz (1) hazara (1) hermeneutika (1) hírlevél (1) hormuz (1) identitás (3) igaz levente (1) india (8) India (1) indián (1) indián kultúra (2) inka (1) irán (1) Irimiás Balázs (1) iszlám (7) Izrael (1) jáva (1) jeles attila (5) jeruzsálem (4) jézus krisztus szupersztár (1) joruba (1) kadhafi (1) kannibalizmus (1) katalógus (2) kazahsztán (1) Kelényi Béla (1) kelet (1) kereszténység (3) Kerma (1) kiállítás (4) kína (2) Kína (1) király attila (3) kirgizisztán (1) kitekintő (4) kolostor (5) kolumbusz (1) kónya gáspár (1) könyv (1) kőrösi csoma sándor (1) kossuth klub (2) közel kelet (14) kuba (5) Ladak (1) lássonértsen (6) latin amerika (22) lhásza (1) libanon (1) líbia (1) linkblog (4) lódi kert (1) lucy (1) machu picchu (1) magyar zoltán (1) maja (4) marajó (1) mascho piro (1) mauzóleum (1) média (1) mexikó (2) mordovin maxim (1) mulatt (1) multikulturalizmus (8) muszlim (5) múzeum (7) MúzeumCafé (7) Nacsinák Gergely András (1) nadine labaki (1) Nagy Elek (1) néprajz (1) néprajzi múzeum (1) Néprajzi Múzeum (1) óceánia (2) ocelot (1) önkényuralom (1) orisha (5) ortodox kereszténység (1) őskőkor (1) oszama (1) panamerican highway (1) papp laci (1) passió (1) peru (2) perzsa öböl (1) plaza de la independencia (1) pororoca (1) rabszolga (1) rajzverseny (1) raxaul (1) régészet (9) relief (2) rendezvény (4) rendőr (1) rítus (1) rock (1) Ronnie James Dio (1) Salát Gergely (1) samir kassir (1) santería (3) santeria (2) sárközy miklós (5) simon bolivar (1) siratófal (2) szentföld (5) szent sír (2) szimbolikus politika (1) szinkretizmus (1) Szpiti (1) szuk khan (1) tánc (5) távol kelet (1) tengerimalac (1) tibet (9) topidoc (1) transzkulturació (1) túszejtés (1) UNESCO (1) vajang (1) vaqueiro (1) világzene (1) vudu (1) vulkán (3) vulkáni tavak (1) xeravits géza (5) Xeravits Géza (1) yavne yam (1) yaxchilán (1) zsidó (1) Címkefelhő

Abu Dhabi és Doha: kultikus helyek, avagy a kultusz, a design és a trend helye az új arab világban

2011.08.20. 14:10

Flórián Kund írása

Egy bő évtizeddel ezelőtt talán még a marketing legbeavatottabb prófétái sem gondolták volna, hogy a Perzsa-öböl kis emírségei az ezredforduló utánra a professzionális imázsépítés iskolapéldáivá és az országmárkázás arab emblémáivá válnak. Bár a domináns olvasatok szerint Dubai felhőkarcolóit a globalizáció hullámai: a technológia-, a tőke-, a vendégmunkások globális áramlatai emelték magasba, a kis emirátust igencsak precíz marketing- és pr-stratégia is segítette abban, hogy egy sajátos életforma és stílus márkájává válhasson. Ennek a víziónak köszönhető, hogy sokak szemében a metropolisz ma a gazdagság, kényelem és egzotikum szinonimája lett, egy sajátosan arab kozmopolita életérzés, egyfajta arab chic és trendiség megtestesítője – legalább a fogyasztói képzeletben.[i]

www.guggenheim.org

Bár a modell kritikusai hajlanak arra, hogy a végtelen materialista gazdagság ezen oázisában mindössze egy nouveau riche fogyasztói társadalom magamutogató túlhajtásait lássák[ii] - a helyzet korántsem ennyire egyértelmű, ha az Öböl partján tovább, Abu Dhabi és Doha épülő múzeumaira, egyetemeire, futurisztikus és környezetbarát lakóparkjaira tekintünk. Ezek a városok, bár sok tekintetben építenek a Dubai által meghonosított modellre, azt egy kulturálisan innovatív irányában fejlesztenék tovább. 

Látogatásunkat kezdjük Katar fővárosában: Dohában, ahol a párizsi Louvre piramisát is megálmodó I.M. Pei tervei alapján épült Museum of Islamic Art 2008 végén,  az arab művészetet a 19. századtól bemutató Mathaf: Arab Museum of Modern Art pedig tavaly decemberben nyitotta meg kapuit. E múzeumok zászlóshajói annak a víziónak, mely Dohát egy globálisan elismert kulturális fővárosként képzeli újra - a következő években további hat múzeum építését tervbe véve. Ezek szerint a Jean Nouvel jegyezte National Museum of Qatar 2014 végétől várja majd az ország történelme iránt érdeklődőket, de már elkészült egy az orientalista művészetet bemutató intézmény koncepciója is, mely nagyrészt  19. századi francia és angol festők művein keresztül - és nem utolsó sorban: az ő szemszögükből – varázsolja majd elénk a korabeli arab életet. Az új múzeumok kollekcióinak alapját az emír unokatestvérei: Sheikh Hassan Al-Thani és Sheikh Saud al-Thani gyűjteményei képezik - mindketten az arab világ legelismertebb műgyűjtői már a nyolcvanas évek óta.

Katar a kultúrán kívül azonban más területeken is globálisan elismert játékosként kívánja újrapozicionálni magát. Mióta a kis félsziget elnyerte a 2022-es foci világbajnokság megrendezésének jogát, azonnal tervezésnek indult 12 új stadion építése, melyek a legkorszerűbb technológiai megoldásokat felvonultatva, például kizárólag napenergiát hasznosítanak majd a légkondicionált épületek hűtésére. A hasonlóképp high-tech új repülőtér 2012 végére, a nemzetközi cruise-kikötö pedig két évre rá nyitja majd meg kapuit.

A sportra és kultúrára éhes közönséget addigra már 30000 hotelszoba várja majd, amely nem kis növekedést jelent a 2008-ban rendelkezésre álló 2700-hoz képest. A többségében mesebeli luxust képviselő szállodák 700 kilométernyi tengerparton kínálnak pihenési lehetőséget -  háttérben az elmaradhatatlan homokdűnékkel, történelmi erődökkel, és egy, a jövő arab világának ígéretét magában hordozó metropolisszal.

Ám, hogy kik lakják majd a várost, melynek lélekszáma a mai másfél millióról 2,3 millióra növekszik 2032-re  – ez valószínűleg a jövő egyik legfontosabb kérdése és a modell sikerének záloga is egyben. A tervek szerint a mai lakosság mintegy felét kitevő, főképp az építkezéseken dolgozó dél-kelet ázsiai vendégmunkások hazatérte után a város, a térségből odaköltöző arab, illetve az egyre duzzadó globálisan nomád fehérgalléros, értelmiségi- és szakember elit egyik kedvelt központjává válna. És hogy a helyiek is sikerrel állják majd a versenyt: a félszigeten már 1995-ben megnyitotta kapuit az Education City nevet viselő negyed, benne hat olyan amerikai egyetem campusával, mint a Carnegie Mellon és a Georgetown University.


www.zayednationalmuseum.ae

A Perzsa-öböl partján keletre tartva, Dubait elhagyva érjük el Abu Dhabi-t: az Egyesült Arab Emírségek hét emirátusa közül a legnagyobbat, az ország olaj- és gázbevételeinek 95 illetve 92 százalékos tulajdonosát. A gazdasági diverzifikáció mellett, hasonlóképp Katarhoz, a kis emirátus a kulturális megújulás vízióját tette fejlődési modelljének és imázsépítési koncepciójának kulcsterületévé.

Akik számára az Abu Dhabi Könyvvásár és Filmfesztivál még nem helyezték volna a várost a a globálisan jegyzett kulturális központok térképére, a tervezet több új múzeumot is kínál. Ezek építészeti és szakmai színvonalára kíván garanciát jelenteni, hogy a Foster + Partners építésziroda által tervezett Zayed National Museum kiállításainak szervezéséről például a British Museum gondoskodik majd, de a Guggenheim Abu Dhabi tárlatainak sem más, mint Frank Gehry álmodik helyet, miközben azok összeállításán kurátoraik 600 millió dolláros költségvetésből dolgoznak - kétszázszor nagyobb keretből tehát, mint a manhatteni anyaintézmény. Érdekes koncepciót jegyez azonban a Louvre Abu Dhabi is, mely Jean Nouvel elképzelései szerint tizenkétszer akkora alapterületen várja majd a látogatókat, mint New York-i párja, egyfajta civilizációk múzeumaként, azok kölcsönös egymásra hatását bemutatva. És a történetnek itt még nincs is vége, mert a sort Tadao Ando tengerészeti múzeuma folytatja, de már tervezés alatt áll Zaha Hadid Performing Arts Centre-je is.

A kulturális ínyencségek mellett, hasonlóképp Dohához, a város a sportrajongók számára is álom-úticéllá lenne. Ennek zálogaként már megnyitotta kapuit az Abu Dhabi Formula 1 Grand Prix, nem messze a Ferrari World Theme Park-tól, és egy Kyle Phillips tervezte golfpályától. 

Abu Dhabi a látogatókon kívül azonban új lakókra is számít. Részben nekik: ennek a környezettudatos és a technológiai innovációra, a futurisztikus építészeti megoldásokra fogékony világvándor elitnek épül Masdar City. Ez a Foster + Partners tervezte, 1 x 1 mérföld alapterületű város ősi arab építészeti megoldásokat ötvöz majd a legmodernebb technológiákkal, a világ első zero-carbon lakóhelyét létrehozva. A felszínen csak a járókelőknek utat biztosító, a jemeni Shibam sivatagi felhőkarcolóit és a régi arab városokat jellemző széltornyokat is mintául állító szűk utcák alatt vezető nélküli, elektromos autók szállítják majd az utasokat az LCD-kijelzőkön kiválasztott állomásokra. Természetesen, a napközben mintegy 90000 városlakónak és ingázónak otthont és munkahelyet adó Masdar City energiaellátását 90 százalékban napenergiából biztosítanák.

Láthatjuk tehát, hogy Abu Dhabi és Katar is fejlődési modelljeik központi elemévé tették országimázsuknak a globális kulturára, információra és tudásra, technológiai innovációra való nyitottság kulcsszavai mentén való újra-rajzolását. Az eddig erőteljesen a luxus, kényelem és gazdagság képeire építő arculatuk kiegészítésére feltehetően szükségük is lesz ahhoz, hogy valóban képessé válhassanak egy globálisan mobil és emblematikusan kreatív elit vonzására és megtartására.

Kérdés azonban, hogy ez utóbbihoz és egyben a modell sikeréhez és fenntarthatóságához mennyire szükségeltetik majd egyfajta politikai és társadalmi nyitás is? Illetve, ez az imázsformálását központi szerepbe állító modell mennyire járhat akár azzal, hogy e rendszerek és társadalmak erősen konzervatív belső viszonyait is változásra bírja? Vajon, az Öböl-államok arab világon belüli gazdasági, majd politikai megerősödése most kiegészülhet-e azzal is, hogy Doha és Abu Dhabi egyfajta új arab identitás beta verzióivá váljanak? Vagy, ahogy a New York Times teszi fel ezt a kérdést: képesek lesznek-e ezek a múzeumok egy új arab narratíva és identitás megfogalmazására is?

A szélesebb arab világ kontextusában ezek a felhőkarcolók, kiállítótermek,  egyetemek és kutatóintézetek, egyelőre a maguk valóságában és szimbolikusan is kiemelkednek a térség geográfiai és kulturális térképeiből, inkább kapcsolódva a különböző globális hálózatok világaihoz, mintsem saját földrajzi környezetük viszonyaihoz.

Az imázsépítés nyelvezetén szólva azonban a sikeres országmárkáknak mindig jövőbeli lehetőségek megfogalmazását, egyfajta potenciál vizionálását is jelenteniük kell. Ahogy a szakma egyik kritikai gondolkodója írja: az országmárkázás egy olyan lehetséges módja az országról, nemzetről való gondolkodásnak, és talán egyre inkább ezen kategóriák megélésének olyan gyakorlata is, mely azokra a feltételezésekre, képekre épít, amilyennek a világot látni szeretnénk.[iii] Mint ilyen, az országimázs újra-rajzolása, amikor azt konkrét tervek és megvalósítás követik, egyfajta társadalmi modernizáció és identitásbeli megújulás katalizátora is lehet. Hogy melyek lesznek az arab világ új kultikus helyei, azt talán már nem csak kultuszok, hanem kulturális divatok, építészeti- és design trendek, és mindenekfelett a képzelőerő szabadsága dönthetik majd el. Nem volt ez másképp Damaszkusz, Kairó, Bejrút fénykorában sem...


[i] Fox, W. J. & Mourtada-Sabbah, N. & al- Mutawa, M. (Eds.). (2006). Globalization and the Gulf. New York : Routledge.

[ii] Khalaf, S. (2006). The evolution of the Gulf city type, oil, and globalization. In Fox, W. J. & Mourtada-Sabbah, N. & al- Mutawa, M. (Eds.). (2006). Globalization and the Gulf. New York : Routledge.

[iii] Dzenovska, D. Remaking the nation of Latvia: Anthropological perspectives on nation branding Place Branding (2005) 1, 173–186.

 

Szólj hozzá!

Címkék: arab közel kelet perzsa öböl flórián kund

A bejegyzés trackback címe:

https://lassonertsen.blog.hu/api/trackback/id/tr373166886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása