Az Agrában 15 éve foglalkozunk utazásszervezéssel. Irán, Üzbegisztán, India, Tibet, Kína, Japán, Peru, Uganda, mintegy 50 ország, ahol rendszeresen megfordulunk és szakértőink segítségével próbálunk hidakat építeni kultúra és kultúra, ember és ember között.
Blogunk célja kapcsolódik fő tevékenységünkhöz és üzenetünkhöz. Csoportvezetőink (kutatók, itthon- és kint élő egyetemi tanárok, szaktolmácsok) hétről hétre rövid cikkekkel, háttérelemzésekkel, képriportokkal igyekeznek közelebb hozni Ázsia, Latin-Amerika, Afrika ismert- és ismeretlen kultúrtájait.
AGRA utak 2013 tavasz
Örményország - Grúzia 2013. augusztus 19–29.
11 nap ókori erődöktől, a Grúz Hadiúton át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel;Csoportvezető: prof. Xeravits Géza teológus. tovább...
Észak-Korea nagykörút 2013. augusztus 21-28.
Egy exkluziv hét a sztálinizmus utolsó fellegvárában • Részvétel az ország leghíresebb fesztiválján – Arirang Csoportvezető: Dr. Csoma Mózes koreanista tovább...
Dr. Toperczer István Afganisztán Más-Képp Zrínyi Kiadó 2013
Afganisztán! Háború, szegénység, analfabetizmus, terrorizmus, korrupció. Ezek azok a szavak, amelyek először jutnak eszébe azoknak, akik csak a különböző médiaforrásokban megjelent hírek alapján kapnak képet erről a tőlünk több ezer kilométerre keletre fekvő országról. A szerző felhasználva a felvételek erejét egy sokkal átfogóbb képet fest erről az ismeretlen államról, melynek teljes neve: Afganisztáni Iszlám Köztársaság, jelentése pedig „az afgánok földje”. Tovább...
Egy limai újságíró egy éve különös versenyt indított "Harcosok Könyve" néven. A megmérettetésen álarcos figurák küzdenek egymással egy klaviatúra segítségével. A többfordulós verseny első helyezettjének könyve kiadásra kerül, ezzel segítve a perui irodalmi élet vérfrissítését.
Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) legfrissebb felmérése szerint Jordániában és Libanonban ötvenhárom-ötvenháromezer, Irakban tizenhatezer, míg Törökországban nyolcvannégyezer szíriai menekült tartózkodik. A regisztrációra váró és az illegálisan érkezett menekültekkel együtt azonban akár háromszázezerre is tehető azon szíriaiak száma, akik a szomszédos országokban keresnek menedéket.
Az iszlámellenes YouTube videó kapcsán született írások nagy része a szokásos integrációs kérdésekkel foglalkozik. A cikk a videó születéséhez és elterjedéséhez szükséges feltételeket veszi sorra, hogy legalább feltérképezzük, milyen más folyamatok befolyásolták ennek a történetnek a fordulatait.
A maja civilizáció városias jellegét ma már senki sem vonhatja kétségbe. Amint ráközelítünk a Google Earth Yucatán-félszigetet ábrázoló térképére egyre nagyobb számban jelennek meg a hajdani maja városokat jelölő piktogramok, míg végül a jelek csaknem összefolynak. Hogyan igazodjunk el itt?
A Budapesten élő arabok az összes észak-afrikai és közel-keleti országot képviselik. Nem homogén közösség (legfeljebb csak a többségi társadalom szemében): az „arabságnál” jóval erősebbek az etnikai, állampolgársági és a társadalmi státusz meghatározta kötődések, de természetesen jelen van egy mindezek feletti arab identitás is, aminek gyökere a közös nyelv, a közös vallás és kultúra. A Magyarországon élő mintegy 2 200 arab származású bevándorló hat észak-afrikai és tíz közel-keleti állam polgára, majdnem kétharmaduk, 1 400 fő él Budapesten.
Agra csatorna
Agra Klub: Latin-Amerika est, 2011. augusztus 25.
Az Agra megbízásából, Gáspár László által készített meghívó (http://www.youtube.com/user/modfelett). Mozgalmas és sokszínű, akárcsak maga a klub.
Núbia est - Núbia korai története
Kérdések által formált táj. Király Attila előadása az Agra Klub rendezvénysorozatában. 2010. május 29. Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum
Bár kicsi, és semmi esetre sem reprezentatív, de elég egy pillantást vetnünk a budapesti klubélet motívumrengetegére, és láthatunk egy elképzelt „harmadik világ”-ot, ahonnan kubai mulatt trombitást, afgánnak gondolt szőnyegmintákat, autentikusnak ható afrikai ritmusokat importálunk a mi kis retrószocreál-kitudjamilyen miliőnkbe. A hozzájuk tapasztott egzotikum úgy alakul ki, hogy lehetőség nyílik az újraértelmezésre: passzívnak, térben, talán időben is távolinak érezzük őket, ezért a mi interpretációnkra szorulnak. De mi történik akkor, ha kiderül, ez nem egészen így van?
Igen, igen, a világháló. Lényegében az internetes „forradalom” az oka annak, hogy ma nem léteznek ilyen egzotikumot szülő távolságok. E távolságvesztés egy kevéssé nyilvánvaló aspektusa kultúra és egyén viszonyának megváltozása, a kulcsszó pedig az interpretáció lehet.
A hivatalos, kanonizált stb. kultúra lényegi eleme az elsajátítás, akkor lehetünk a részesei, ha megtanuljuk – következésképp akkor nyerünk bebocsáttatást, ha valaki megtanítja, interpretálja nekünk. Ha úgy tetszik, kultúrák és ellenkultúrák az információkat elrekesztő kis gátak mentén határolják el saját közösségeiket.
Az utóbbi években, a virtuális közösségek megjelenésével a gátak végérvényesen eltűnni látszanak: egy (szub)kultúra részesévé válni nem valamilyen titkos tudás megszerzésén múlik, mert nem létezik már távolság, sem egzotikum, sem titok. Néhány gombnyomás.
Ugyanakkor az is világossá lett, hogy a távolságok csökkenése nem hogy halványítaná, de felerősíti az egyes helyek szerepét a kultúra megélésében. A hely szelleme az, melyből az egyén építkezik. Ma lehetőség nyílik arra, hogy erre a megmásíthatatlan kapcsolatra ember és táj között ne kötöttségként, hanem értékként tekintsünk. Halvány párhuzammal élve: lehetőségünk van arra, hogy ne alakítsunk ki határokat saját helyeink, értékeink, véleményünk körül. Inkább megmutassuk, és hozzáférhetővé tegyük bárki számára.
Ez persze aktív hozzáállást kíván. Keresni és értelmezni szükséges, hogy saját magunkra leljünk a gátak nélküli információáradatban. Az interpretáció súlya ezentúl az egyén vállát nyomja, a közösségek kialakulását pedig nem akadályozza távolság. A hangsúlyt a kultúrát hordozó közösség tagjáról a kultúrát teremtő lényre helyeztük át.
A mesés Kelet tehát sokkal közelebb van hozzánk, mint gondolnánk – arra viszont ritkábban gondolunk, hogy mi is közelebb kerülünk hozzá. Az Ezeregyéjszaka negédes versei, a háborúk és katasztrófák hírei mögött létezik egy valódi harmadik világ, a maga szubkultúráival, a saját közösségeivel, a maga elképzeléseivel arról, hogy milyen a „mesés Nyugat.” Ahogy Kund írásában olvashatjuk „az Arab Tavasz digitális üzenete pontosan ez a status update: ideje másképp, árnyaltabban néznetek ránk.”
Egy gazdagabb rálátás ígéretét hordozza magában a Kabulban tető alá hozott Sound Central Festival. A rendezvény mottója – dobj ide néhány ütemet, ne bombákat (drop beats not bombs) – a szervezők reményei szerint felhívja a figyelmet a nyugati híradók által bemutatott közel-, és közép-keleti konfliktusok mögötti világra. A két hónapos rendezvénysorozaton többek között afgán, kazah, üzbég, indiai és ausztrál zenekarok mutatkoztak be; a zenei paletta a trip-hop-tól a doom/death-ig terjed.
Travis Beard (képünkön gitárral a kézben), a rendezvény megálmodója szerint „a fesztivál valódi célja, hogy a modern zenék hallgatására tüzeljük a fiatalságot. Új zenéket mutatunk be nekik, ők pedig belemászhatnak a különböző stílusirányzatokba, akár zenélni is elkezdhetnek. Reméljük, a srácok majd azt mondják – ez tényleg menő, és azzal nyaggatják otthon a szüleiket, hogy gitárt vagy dobokat vegyenek nekik.”
Ez valóban új szemléletet jelent, hiszen a tálib uralom alatt a zene gyakorlatilag tiltott volt Afganisztánban. Ahogy a Heratban élő Beard meséli, ennek látszik az eredménye: a fiatalok még mindig végletekig tradícionált miliőben élnek, a tehetséges zenészek pedig nem is nagyon ismernek mást a hagyományos afgán melódiákon kívül. Nehéz egy olyan kultúrában modern zenét játszani, amely az exhibicionizmus egészséges mértékét is megveti.
Kérdésként merülhet fel, hogy egyáltalán szüksége van-e például Afganisztánnak exhibicionizmusra, rockzenére, a Nyugatra. Ez egy csúnya kérdés, mert azt sugallja – a Kelet úgy jó, ahogy azt mi elképzeljük. Távoli, háborúsújtotta, mákföldeket meg kecskéket őrző gépfegyveresekkel, hajdanvolt kultúrák romjaival, müezzin-énekkel, porral és mindenféle egzotikus dologgal. De ez nem így van, amit a fesztivál sikere is bizonyít. Bizonygathatjuk az ellenkezőjét a 22 éves Asil Ahmadak, aki ezt válaszolja rá: „életemben először látok élő zenét, ez az első alkalom, hogy Kabulban valami ilyesmi történik. Felejthetetlen este.”
A fesztivál célja nem az, hogy újabb „pumacipős büdöslábú rockereket” gyártson (aki tudja, kit idézek, annak egy zárójeles gratuláció a „rocker” szerzőtől), hanem hogy eltűntesse a kis gátakat az információáradatban. Hogy megadja a lehetőséget Asilnak a saját interpretációra. Mintegy mellékesen, hogy garantálja azt, amit az UNESCO kereken tíz éve fogalmazott meg: "a kulturális sokszínűség kitágítja az egyén számára hozzáférhető lehetőségek skáláját; egyike a fejlődés motorjainak, ha fejlődés alatt nem pusztán gazdasági növekedést értünk, hanem olyan eszközt, mely kielégítőbb szellemi, érzelmi, erkölcsi és lelki élethez segít hozzá."
A végére nem is maradt más, csak egy példabeszéd az ördögvilláról. A legendák szerint Ronnie James Dio használta először az azóta a rockzene szimbólumává nemesült kézjelet. Ő maga, amerikai olasz családban nevelkedve nagyanyjától leste el, aki a gonosz pletykákat és a fenyegető eseményeket az óhazából hozott gesztussal hessegette el. A nyitóképen is láthatjuk, hogy egy kabuli fiatal ördögvillákat szór a koncert hevületében. Tud ő valamit Ronnie James Dio történetéről? Nagyjából annyit, mint én az afgán szőnyegmintákról. Mégis jelent neki valamit.