Bemutatkozás

Az Agrában 15 éve foglalkozunk utazásszervezéssel. Irán, Üzbegisztán, India, Tibet, Kína, Japán, Peru, Uganda, mintegy 50 ország, ahol rendszeresen megfordulunk és szakértőink segítségével próbálunk hidakat építeni kultúra és kultúra, ember és ember között. Blogunk célja kapcsolódik fő tevékenységünkhöz és üzenetünkhöz. Csoportvezetőink (kutatók, itthon- és kint élő egyetemi tanárok, szaktolmácsok) hétről hétre rövid cikkekkel, háttérelemzésekkel, képriportokkal igyekeznek közelebb hozni Ázsia, Latin-Amerika, Afrika ismert- és ismeretlen kultúrtájait.

AGRA utak 2013 tavasz

agra utazás örményország grúzia

Örményország - Grúzia
2013. augusztus 19–29.

11 nap ókori erődöktől, a Grúz Hadiúton át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel;Csoportvezető: prof. Xeravits Géza teológus. tovább...
agra utazás mongólia kirgizisztán

Észak-Korea nagykörút
2013. augusztus 21-28.

Egy exkluziv hét a sztálinizmus utolsó fellegvárában • Részvétel az ország leghíresebb fesztiválján – Arirang Csoportvezető: Dr. Csoma Mózes koreanista tovább...

Kreatív partnereink

Képgaléria


Mexikó - Guatemala - Belize 2013. Fotók: Agra archívum

Közösség

AGRA utak a térképen - Mexikó - Guatemala - Belize 2013

Klikkelj a buborékokra a programok megtekintéséhez!

Mexikó - Guatemala - Belize 2013 AGRA.HU nagyobb térképen való megjelenítése

Ajánló

Dr. Toperczer István
Afganisztán Más-Képp
Zrínyi Kiadó 2013

végtelen tér Afganisztán! Háború, szegénység, analfabetizmus, terrorizmus, korrupció. Ezek azok a szavak, amelyek először jutnak eszébe azoknak, akik csak a különböző médiaforrásokban megjelent hírek alapján kapnak képet erről a tőlünk több ezer kilométerre keletre fekvő országról. A szerző felhasználva a felvételek erejét egy sokkal átfogóbb képet fest erről az ismeretlen államról, melynek teljes neve: Afganisztáni Iszlám Köztársaság, jelentése pedig „az afgánok földje”. Tovább...

Kitekintő.hu

peru latin-amerika kultúra

Harcosok Könyve: meglepő íróverseny Peruban

Egy limai újságíró egy éve különös versenyt indított "Harcosok Könyve" néven. A megmérettetésen álarcos figurák küzdenek egymással egy klaviatúra segítségével. A többfordulós verseny első helyezettjének könyve kiadásra kerül, ezzel segítve a perui irodalmi élet vérfrissítését.
szíria közel-kelet menekült

Több százezer szíriai keres menedéket

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) legfrissebb felmérése szerint Jordániában és Libanonban ötvenhárom-ötvenháromezer, Irakban tizenhatezer, míg Törökországban nyolcvannégyezer szíriai menekült tartózkodik. A regisztrációra váró és az illegálisan érkezett menekültekkel együtt azonban akár háromszázezerre is tehető azon szíriaiak száma, akik a szomszédos országokban keresnek menedéket.
bin laden özvegyek

Az iszlámellenes videó margójára

Az iszlámellenes YouTube videó kapcsán született írások nagy része a szokásos integrációs kérdésekkel foglalkozik. A cikk a videó születéséhez és elterjedéséhez szükséges feltételeket veszi sorra, hogy legalább feltérképezzük, milyen más folyamatok befolyásolták ennek a történetnek a fordulatait.

Blogajánló

Város vagy ceremoniális központ?

A maja civilizáció városias jellegét ma már senki sem vonhatja kétségbe. Amint ráközelítünk a Google Earth Yucatán-félszigetet ábrázoló térképére egyre nagyobb számban jelennek meg a hajdani maja városokat jelölő piktogramok, míg végül a jelek csaknem összefolynak. Hogyan igazodjunk el itt?

Importhepaj.hu - Arab, török, kurd és perzsa

A Budapesten élő arabok az összes észak-afrikai és közel-keleti országot képviselik. Nem homogén közösség (legfeljebb csak a többségi társadalom szemében): az „arabságnál” jóval erősebbek az etnikai, állampolgársági és a társadalmi státusz meghatározta kötődések, de természetesen jelen van egy mindezek feletti arab identitás is, aminek gyökere a közös nyelv, a közös vallás és kultúra. A Magyarországon élő mintegy 2 200 arab származású bevándorló hat észak-afrikai és tíz közel-keleti állam polgára, majdnem kétharmaduk, 1 400 fő él Budapesten.

Agra csatorna

Agra Klub: Latin-Amerika est, 2011. augusztus 25.

Az Agra megbízásából, Gáspár László által készített meghívó (http://www.youtube.com/user/modfelett). Mozgalmas és sokszínű, akárcsak maga a klub.

Núbia est - Núbia korai története

Kérdések által formált táj. Király Attila előadása az Agra Klub rendezvénysorozatában. 2010. május 29. Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum

Címkék

afar (3) afganisztán (6) afrika (5) agra (9) Agra (1) ajánló (19) Amrita Sher-Gil (1) anasztaszisz (1) antoni judit (1) arab (2) arab tavasz (1) aranymosók (1) aranysírok (1) ázsia (15) Ázsia (2) bab el kattanin (1) bantu (1) bazilika (1) beköszöntő (1) beyer gertrúd (5) bordieu (1) brazília (1) bronzkor (1) buddhizmus (6) caboclo (1) calderon (1) canoa (1) cardo (1) charles darwin (1) cordillerák (1) csoma mózes (1) danakil (1) darwin (1) dehra dun (1) digitális média (2) dornbach (1) ecuador (6) élő (17) előadás (2) élővilág (2) építészet (2) erta ale (1) esőerdő (2) észak korea (1) etiópia (3) etnográfia (1) evolúció (1) ezeregyéjszaka (1) festészet (1) fidel castro (1) flórián kund (1) foci (1) fon (1) fotó (1) gabriel garcía márquez (1) galapagos szigetek (1) gangesz és duna (2) geniza (1) guatemala (1) gyarmati jános (6) gyerekrajz (1) hazara (1) hermeneutika (1) hírlevél (1) hormuz (1) identitás (3) igaz levente (1) india (8) India (1) indián (1) indián kultúra (2) inka (1) irán (1) Irimiás Balázs (1) iszlám (7) Izrael (1) jáva (1) jeles attila (5) jeruzsálem (4) jézus krisztus szupersztár (1) joruba (1) kadhafi (1) kannibalizmus (1) katalógus (2) kazahsztán (1) Kelényi Béla (1) kelet (1) kereszténység (3) Kerma (1) kiállítás (4) kína (2) Kína (1) király attila (3) kirgizisztán (1) kitekintő (4) kolostor (5) kolumbusz (1) kónya gáspár (1) könyv (1) kőrösi csoma sándor (1) kossuth klub (2) közel kelet (14) kuba (5) Ladak (1) lássonértsen (6) latin amerika (22) lhásza (1) libanon (1) líbia (1) linkblog (4) lódi kert (1) lucy (1) machu picchu (1) magyar zoltán (1) maja (4) marajó (1) mascho piro (1) mauzóleum (1) média (1) mexikó (2) mordovin maxim (1) mulatt (1) multikulturalizmus (8) muszlim (5) múzeum (7) MúzeumCafé (7) Nacsinák Gergely András (1) nadine labaki (1) Nagy Elek (1) néprajz (1) néprajzi múzeum (1) Néprajzi Múzeum (1) óceánia (2) ocelot (1) önkényuralom (1) orisha (5) ortodox kereszténység (1) őskőkor (1) oszama (1) panamerican highway (1) papp laci (1) passió (1) peru (2) perzsa öböl (1) plaza de la independencia (1) pororoca (1) rabszolga (1) rajzverseny (1) raxaul (1) régészet (9) relief (2) rendezvény (4) rendőr (1) rítus (1) rock (1) Ronnie James Dio (1) Salát Gergely (1) samir kassir (1) santería (3) santeria (2) sárközy miklós (5) simon bolivar (1) siratófal (2) szentföld (5) szent sír (2) szimbolikus politika (1) szinkretizmus (1) Szpiti (1) szuk khan (1) tánc (5) távol kelet (1) tengerimalac (1) tibet (9) topidoc (1) transzkulturació (1) túszejtés (1) UNESCO (1) vajang (1) vaqueiro (1) világzene (1) vudu (1) vulkán (3) vulkáni tavak (1) xeravits géza (5) Xeravits Géza (1) yavne yam (1) yaxchilán (1) zsidó (1) Címkefelhő

Egy magyar festőművész Indiában

2013.06.19. 09:07


Szerző: Keserü Katalin művészettörténész

Sokféle programmal emlékeztek delhiben a Száz éve született Amrita Sher-Gilre – Az Unesco az idei évet a kontinensek közti párbeszéd jegyében a művészről nevezte el.

Be the change you wish to see in the world – idézhetnénk az ahmedabadi Gandhi Memorial egyik feliratát Amrita Sher-Gil festőművész ars poeticájaként, aki Budapesten született – 2013. január 30-án volt száz éve – egy szikh férfi és Gottesmann Mária Antónia gyermekeként. Az UNESCO az idei évet róla nevezte el a kontinensek közti párbeszéd és egy női életmű egyetemes értékének felismertetése jegyében.

MC35_MUHELY_AMRITA_SHER_GIL-600px.jpg

Amrita Sher-Gil 1930 körül párizsban, a Rue Bassano 11. szám alatt lévő lakásában, néhány saját festményével, köztük két önarc-képével: az előtte látható három portré közül a középsőt és a jobboldalit készítette önmagáról. a felvételt a festőnő édesapja, a filozófus és természettudós, de emellett az indiai fotográfia kibontakozásában is jelentős szerepet játszó fényképész, Umrao Singh Sher-Gil készítette, sőt a tükörben ő maga is látszódik. Fotó/FORRÁS: The Estate of Umrao Singh Sher-Gil/Photoink jóvoltából

A Delhi diplomáciai negyedének egyik art deco villájában székelő Hungarian Information and Cultural Centre szemináriummal emlékezett Amritára a születésnap előtt. A National Gallery of Modern Art (NGMA) „csak” megünnepelte a születésnapot (az indiai kulturális miniszter, a kulturális kapcsolatok intézetének elnöke és az UNESCO közgyűlésének elnöke, Bogyay Katalin részvételével), levetítve Navina Sundaram, Amrita unokahúga A Family Album című dokumentumfilmjét. Hiszen nem ott, hanem egy magánmúzeumban, Kiran Nardar 2010-ben alapított Museum of Artjában (KNMA) rendeztek be egy különtermet Amrita műveinek – hét indiai nőművész kiállítása keretében –, központban a múzeum új szerzeményével, az Önarckép festőállvánnyal című korai festménnyel (1930 körül), amelyet a festőnövendék kitűnő (ön)arcképtanulmányai öveztek. Navina Sundaram a magyar kultúrközpontban is összeállított egy kiállítást az Amrita gyerek- és ifjúkorát megelevenítő magyarországi fotókból, rajzokból és levelekből. Köztük olyan rajzot is láthattunk, amelyen nagybátyja, az eredetileg festőnek készült indológus, Baktay Ervin korrektori megjegyzései olvashatók, akinek halála ötvenedik évfordulójára ugyancsak az idén emlékezünk.

Ezek a rajzok egy tanuló munkái. Bemutatásuk tanulmányozandó kérdésként veti fel a másutt ismeretlen, nálunk természetesnek tűnő európai művészképzés sajátosságait, amelyek fordulatot hoztak India művészettörténetébe, és ugyanígy hangsúlyt helyez a személyiség alakulásának legkülönbözőbb kontextusaira (a Gottesmann- nagymama révén nőközpontú, a szikh apa miatt még-is feltűnően kétféle családra, az öltözetek és enteriőrök, a környezet kétféle hagyományára), dokumentumaira (a gyermeki fantázia és fotók után készült rajzokra és levelekre), ezeket cseppet sem tartva jelentéktelenebbnek egy felnőtt ember művészetének feltárandó kontextusainál. Miközben a szemináriumon a magyar művészettörténet-írást alig-alig megmozgató témákról folyik a szó: az indiaivá vált festő magyarországi gyerekkorának kultúrája (gyerekkönyvek, mesék, személyiségek) és írókultuszai (Arany, Jókai, Kiss József, Ady) mennyiben járultak hozzá ahhoz, hogy a (társadalmi, érzelmi) modernség, a női öntudat és a változásokat előidézni tudó személyiség vágya gyökeret eresszen egy merőben más kultúrájú, indiai arisztokrata család sarjában. [1] A „magyar kapcsolatokat” illetően nem kevésbé érdekes kérdés azoknak a pontoknak a kimutatása, amelyek az 1910-es években szinte rokoni hangvételű levelezést tettek lehetővé egy indiai férfi (aki mellesleg tudós és amatőr fotográfus) és a magyar kultúra alkotói közt. [2] Amrita magyarországi utóélete, hogy vannak-e nyomai, és hogy ezekkel miként bánunk itthon, magától értetődően merül fel az indiai kutatókban. Biográfiájának szerzője, Yashodhara Dalmia még beszámolhatott a Gottesmann család egyik tagja által őrzött gazdag archívumról, de tudjuk, hogy az ő látogatása óta ez az anyag már szétszóródott, és bár egyetlen közgyűjteményünkben sincs egyetlen műve vagy dokumentuma sem Amritának, nem kapkodunk ezek után.

Furcsa ez az érdektelenség India ma nálunk nyitottabbnak tűnő értékrendjével szemben, amely a mi modernségünkből is fakadó életművet nemzeti kincsként tartja számon. Különösen furcsa a mai művészetinterpretáció fényében, amelyet Rakhee Balaram, a fiatal, a londoni Warburg Intézetben és Cambridge-ben doktorált indiai művészettörténész értekezéséből ismerhetünk meg. A Frida Kahlo Két Frida című festményével egyidejű Két leány, Amrita Magyarországon festett, egy fekete és egy fehér gyermeket megjelenítő képének (1939) megfejtéséhez régi (tematikus-történeti, festészeti) és új típusú (nőművészeti, politikai) kontextusokat állított fel, mivel a festmény mindezekkel telített, ma is titokzatos, gazdag műalkotás.

Az Amrita-képek Amrita unokaöccse, a képzőművész Vivan Sundaram által digitális fotómontázsokkal, installációkkal megkezdett [3] interpretációja a modern, vagy a modernt is őrző múzeumok gyűjtési szempontjaira is felhívja a figyelmet: eljutott-e az új művészettörténeti szemlélet a múzeumi gyakorlatba? Milyen okok szerint vásárolnak manapság (természetesen az anyagi lehetőségeken kívül) modern műveket? Úgy-e, mint a stílustörténet, a stílusfejlődést tételező vagy a mindenkori újat kiemelő művészettörténet-írás korában, amely szerint Amrita művészete a modernizmus megkésett változata lenne, vagy – tekintettel képeinek tagadhatatlan érvényességére – úgy, amint a mai „kerettémák” kínálják, amelyek esetében nem a stílus és az évszám a meghatározó. A new art history ugyanis lehetőséget kínál egy, a korábbinál szélesebb körű, nem Európa-centrikus és problémaközpontú művészetszemlélet érvényesítéséhez, amelyben egy délkelet-ázsiai mű nem elmaradottnak, hanem éppenséggel kezdeményezőnek látszhat. Amrita festményei ráadásul éppen a kétféle interpretáció együttes alkalmazását kívánják: határesetek, jóval megelőzve az „új művészettörténet” megjelenését. A delhi NGMA eredetileg képzőművész igazgatója, Rajeev Lochan nem is a tudomány vagy a kritika felől közelít a műalkotásokhoz, hanem – mivel „minden mű meglepetés, saját személyes jelentéssel” [4] – az egyéni alkotást tekinti a globális érvényesség alapjának. Ennek jegyében mutatja be sorban az indiai modern művészet kulcsfiguráit, köztük a magyar-indiai festőnő nagy kiállítá-sait, München és London után majd Párizsban és New Yorkban. (Azután persze, hogy 2001-ben az Ernst Múzeumban megrendezhettük válogatott műveinek első európai bemutatóját.)

India és a Nyugat (valamint a Kelet) ma gyorsan gazdagodó kapcsolatrendszerének meggyőző példái az Amrita-megemlékezésekkel párhuzamosan futó nemzetközi művészeti események Delhiben. Ilyen a Skoda cég „indiai kortárs művészetért” létesített díja, amely mára (harmadik évében) a legjelentősebb művészeti elismerés Indiában. Ottani értékrend szerint, de nemzetközi zsűri válogat a „víziót, innovációt, anyag- és formaértést” felmutató műalkotások között. Az India-szerte kiválogatott húsz esélyes „versenyművet” a Nemzeti Galéria mutatja be. Az idei nyertes az Indiában és Angliában végzett, Ázsiában, de New Yorkban és a londoni Saatchi Gallery-ben is már bemutatkozott karnatakai L. N. Tallur, aki mívesen kidolgozott, terjedelmes fainstallációival az életerő és a lelkierő humortól sem mentes együttműködéséről szól.

Az Ázsián belüli erős művészeti kapcsolatok nemcsak segítenek a régió sajátosságainak megőrzésében, de a nemzetközi piaci központokban létesített művészeti negyedek és az ott szervezett események tapasztalatai révén a helyi értékek egyetemes érvénnyel tudnak megfogalmazódni. (Kiran Nadar egy ilyen negyed kialakítására törekszik Delhiben is.) Ilyen esemény az India Art Fair Delhiben, az idén 23 ország 105 kiállítójával, köztük a Viltin Galériával és a Borsos Lőrinc „formációval”, akik egy minden kultúra nyelvén érthető, az emberi szándékokat megtestesítő motívum, a torony variációit dolgozták fel kis képeiken és nagy viráginstallációjukban, Bábel címmel, a Buddha-szobroktól megfosztott, hatalmas afganisztáni fülkéktől kezdve az ET–118-as rakétáig. A képek között pedig Amrita Sher-Gil Magyar falusi piac című festményének vakítóan fehér, a képből szinte kiugró templomtornyával, amely motívum kiemelésével a tiszteletüket fogalmazták meg Amrita művészete és aktivitásának rakétaszerű dinamikája előtt.

Rakhee Balaram előadásában fel nem robbant bombához hasonlította a Két leány című festmény zárt világát. A két metafora hasonló, tartalmuk különbözik. Körülbelül ez a kettősség jellemzi a kettős identitású Amrita Sher-Gil művészetét is, amely elindította India művészetének megfejtéséhez, és reméljük, közelebb visz majd az Amrita Sher-Gil élete és művészete című szabadtéri fotókiállításhoz is a Magyar Nemzeti Múzeum kerítésén idén májusban.

Szólj hozzá!

Címkék: múzeum festészet India MúzeumCafé Amrita Sher-Gil

A bejegyzés trackback címe:

https://lassonertsen.blog.hu/api/trackback/id/tr765368378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása