Bemutatkozás

Az Agrában 15 éve foglalkozunk utazásszervezéssel. Irán, Üzbegisztán, India, Tibet, Kína, Japán, Peru, Uganda, mintegy 50 ország, ahol rendszeresen megfordulunk és szakértőink segítségével próbálunk hidakat építeni kultúra és kultúra, ember és ember között. Blogunk célja kapcsolódik fő tevékenységünkhöz és üzenetünkhöz. Csoportvezetőink (kutatók, itthon- és kint élő egyetemi tanárok, szaktolmácsok) hétről hétre rövid cikkekkel, háttérelemzésekkel, képriportokkal igyekeznek közelebb hozni Ázsia, Latin-Amerika, Afrika ismert- és ismeretlen kultúrtájait.

AGRA utak 2013 tavasz

agra utazás örményország grúzia

Örményország - Grúzia
2013. augusztus 19–29.

11 nap ókori erődöktől, a Grúz Hadiúton át ötezres csúcsok árnyékában dióval, borral és kereszteskövekkel;Csoportvezető: prof. Xeravits Géza teológus. tovább...
agra utazás mongólia kirgizisztán

Észak-Korea nagykörút
2013. augusztus 21-28.

Egy exkluziv hét a sztálinizmus utolsó fellegvárában • Részvétel az ország leghíresebb fesztiválján – Arirang Csoportvezető: Dr. Csoma Mózes koreanista tovább...

Kreatív partnereink

Képgaléria


Mexikó - Guatemala - Belize 2013. Fotók: Agra archívum

Közösség

AGRA utak a térképen - Mexikó - Guatemala - Belize 2013

Klikkelj a buborékokra a programok megtekintéséhez!

Mexikó - Guatemala - Belize 2013 AGRA.HU nagyobb térképen való megjelenítése

Ajánló

Dr. Toperczer István
Afganisztán Más-Képp
Zrínyi Kiadó 2013

végtelen tér Afganisztán! Háború, szegénység, analfabetizmus, terrorizmus, korrupció. Ezek azok a szavak, amelyek először jutnak eszébe azoknak, akik csak a különböző médiaforrásokban megjelent hírek alapján kapnak képet erről a tőlünk több ezer kilométerre keletre fekvő országról. A szerző felhasználva a felvételek erejét egy sokkal átfogóbb képet fest erről az ismeretlen államról, melynek teljes neve: Afganisztáni Iszlám Köztársaság, jelentése pedig „az afgánok földje”. Tovább...

Kitekintő.hu

peru latin-amerika kultúra

Harcosok Könyve: meglepő íróverseny Peruban

Egy limai újságíró egy éve különös versenyt indított "Harcosok Könyve" néven. A megmérettetésen álarcos figurák küzdenek egymással egy klaviatúra segítségével. A többfordulós verseny első helyezettjének könyve kiadásra kerül, ezzel segítve a perui irodalmi élet vérfrissítését.
szíria közel-kelet menekült

Több százezer szíriai keres menedéket

Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) legfrissebb felmérése szerint Jordániában és Libanonban ötvenhárom-ötvenháromezer, Irakban tizenhatezer, míg Törökországban nyolcvannégyezer szíriai menekült tartózkodik. A regisztrációra váró és az illegálisan érkezett menekültekkel együtt azonban akár háromszázezerre is tehető azon szíriaiak száma, akik a szomszédos országokban keresnek menedéket.
bin laden özvegyek

Az iszlámellenes videó margójára

Az iszlámellenes YouTube videó kapcsán született írások nagy része a szokásos integrációs kérdésekkel foglalkozik. A cikk a videó születéséhez és elterjedéséhez szükséges feltételeket veszi sorra, hogy legalább feltérképezzük, milyen más folyamatok befolyásolták ennek a történetnek a fordulatait.

Blogajánló

Város vagy ceremoniális központ?

A maja civilizáció városias jellegét ma már senki sem vonhatja kétségbe. Amint ráközelítünk a Google Earth Yucatán-félszigetet ábrázoló térképére egyre nagyobb számban jelennek meg a hajdani maja városokat jelölő piktogramok, míg végül a jelek csaknem összefolynak. Hogyan igazodjunk el itt?

Importhepaj.hu - Arab, török, kurd és perzsa

A Budapesten élő arabok az összes észak-afrikai és közel-keleti országot képviselik. Nem homogén közösség (legfeljebb csak a többségi társadalom szemében): az „arabságnál” jóval erősebbek az etnikai, állampolgársági és a társadalmi státusz meghatározta kötődések, de természetesen jelen van egy mindezek feletti arab identitás is, aminek gyökere a közös nyelv, a közös vallás és kultúra. A Magyarországon élő mintegy 2 200 arab származású bevándorló hat észak-afrikai és tíz közel-keleti állam polgára, majdnem kétharmaduk, 1 400 fő él Budapesten.

Agra csatorna

Agra Klub: Latin-Amerika est, 2011. augusztus 25.

Az Agra megbízásából, Gáspár László által készített meghívó (http://www.youtube.com/user/modfelett). Mozgalmas és sokszínű, akárcsak maga a klub.

Núbia est - Núbia korai története

Kérdések által formált táj. Király Attila előadása az Agra Klub rendezvénysorozatában. 2010. május 29. Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Múzeum

Címkék

afar (3) afganisztán (6) afrika (5) agra (9) Agra (1) ajánló (19) Amrita Sher-Gil (1) anasztaszisz (1) antoni judit (1) arab (2) arab tavasz (1) aranymosók (1) aranysírok (1) Ázsia (2) ázsia (15) bab el kattanin (1) bantu (1) bazilika (1) beköszöntő (1) beyer gertrúd (5) bordieu (1) brazília (1) bronzkor (1) buddhizmus (6) caboclo (1) calderon (1) canoa (1) cardo (1) charles darwin (1) cordillerák (1) csoma mózes (1) danakil (1) darwin (1) dehra dun (1) digitális média (2) dornbach (1) ecuador (6) élő (17) előadás (2) élővilág (2) építészet (2) erta ale (1) esőerdő (2) észak korea (1) etiópia (3) etnográfia (1) evolúció (1) ezeregyéjszaka (1) festészet (1) fidel castro (1) flórián kund (1) foci (1) fon (1) fotó (1) gabriel garcía márquez (1) galapagos szigetek (1) gangesz és duna (2) geniza (1) guatemala (1) gyarmati jános (6) gyerekrajz (1) hazara (1) hermeneutika (1) hírlevél (1) hormuz (1) identitás (3) igaz levente (1) India (1) india (8) indián (1) indián kultúra (2) inka (1) irán (1) Irimiás Balázs (1) iszlám (7) Izrael (1) jáva (1) jeles attila (5) jeruzsálem (4) jézus krisztus szupersztár (1) joruba (1) kadhafi (1) kannibalizmus (1) katalógus (2) kazahsztán (1) Kelényi Béla (1) kelet (1) kereszténység (3) Kerma (1) kiállítás (4) Kína (1) kína (2) király attila (3) kirgizisztán (1) kitekintő (4) kolostor (5) kolumbusz (1) kónya gáspár (1) könyv (1) kőrösi csoma sándor (1) kossuth klub (2) közel kelet (14) kuba (5) Ladak (1) lássonértsen (6) latin amerika (22) lhásza (1) libanon (1) líbia (1) linkblog (4) lódi kert (1) lucy (1) machu picchu (1) magyar zoltán (1) maja (4) marajó (1) mascho piro (1) mauzóleum (1) média (1) mexikó (2) mordovin maxim (1) mulatt (1) multikulturalizmus (8) muszlim (5) múzeum (7) MúzeumCafé (7) Nacsinák Gergely András (1) nadine labaki (1) Nagy Elek (1) néprajz (1) néprajzi múzeum (1) Néprajzi Múzeum (1) óceánia (2) ocelot (1) önkényuralom (1) orisha (5) ortodox kereszténység (1) őskőkor (1) oszama (1) panamerican highway (1) papp laci (1) passió (1) peru (2) perzsa öböl (1) plaza de la independencia (1) pororoca (1) rabszolga (1) rajzverseny (1) raxaul (1) régészet (9) relief (2) rendezvény (4) rendőr (1) rítus (1) rock (1) Ronnie James Dio (1) Salát Gergely (1) samir kassir (1) santería (3) santeria (2) sárközy miklós (5) simon bolivar (1) siratófal (2) szentföld (5) szent sír (2) szimbolikus politika (1) szinkretizmus (1) Szpiti (1) szuk khan (1) tánc (5) távol kelet (1) tengerimalac (1) tibet (9) topidoc (1) transzkulturació (1) túszejtés (1) UNESCO (1) vajang (1) vaqueiro (1) világzene (1) vudu (1) vulkán (3) vulkáni tavak (1) xeravits géza (5) Xeravits Géza (1) yavne yam (1) yaxchilán (1) zsidó (1) Címkefelhő

Jeruzsálem — a Föld köldöke (1.rész)

2011.07.25. 12:10

Xeravits Géza írása

  

(Fejezet az október 4-én megjelenő "Szent városok, szent körzetek Nyugat-Tibettől Peruig" című könyvből. Agra könyvek 1., L'Harmattan Kiadó 2011.)

 

Turistáknak viszonylag könnyű feljutni manapság a Templomhegyre. Végig kell állni, persze, sokszor rekkenő hőségben a várakozók hosszú sorát, egy esetlen és csúf rámpán araszolva előre, az érdeklődést azonban mindig felkelti valami. Kezdetben a komor héber és angol bilingvis feliratok, melyek figyelmeztetik a zsidó látogatókat arra, hogy rituális okokból tilos számukra a felmenetel, hiszen nem tudhatják pontosan, hol állt hajdan a Szentek Szentje, amelynek területét szentségtörés volna lábukkal érinteniük. Majd valami látszólag profánabb: a rámpa árnyékában hűsölő, tarka-barka izraeli katonalányok vonzzák a tekinteteket, a zuhatagos-vörös hajjal koszorúzott askenázi hófehérkétől kezdve az ébenfekete falasáig a modern zsidó állam minden színárnyalata fellelhető itt, amint gépfegyvereikre támaszkodnak, s száll az égbe gyöngyöző kacagásuk.

 Az a bizonyos gyöngyöző kacagás - Nemessányi Attila képe

 

Fönnebb aztán, mikor a Siratófal előtti térségen nyüzsgő tömeg már csak hangyabolynak látszik, s egyre közelebb kerül a világjáró magához a Falhoz, inkább a kőtömbök vonják magukra a figyelmet. A roppant szikladarabok, melyek gondosan faragva támasztják meg, óvják s vigyázzák azt a térséget, ahol — zivataros történelme ellenére — évezredek óta állni látszik az idő.

Ritka pillanat a Siratófal előtt - Nemessányi Attila képe
  

Keresztülhaladván végül a Báb al-Mughrabi-n, a Marokkóiak Kapuján, s belépve a szent körzetbe, egy ideig még bárki megmaradhat turistának. Az Al-Aksza felé haladva monumentális, korinthoszi és keresztes oszlopfők állnak jobbról sorfalat; a Hadrianus által a Forumon emelt Capitoliumi Juppiter templomának díszeitől a templomosok palotájának maradványaiig küzdelmes évszázadok tanúiként. Halott kövek, az alkotóerő és a vallási türelmetlenség hol kényszeresen buja, hol pedig precízen jólfésült fattyúgyermekei. Korszakolhatók, elemezhetők, fényképezhetők, turisztikailag archiválhatók. Az Al-Aksza — a „Legtávolabbi” Mecset — már nem az. És még kevésbé az a Szikladóm, a Kubbat asz-Szakra, ami, mihelyt hátat fordít a vándor az Al-Akszának, szinte magába szippantja.

A déli fal felett trónoló Al-Aksza mecset - Xeravits Géza képe


Történeti adatok és vallási hagyományok évezredes kultikus múlttal ruházzák fel a Templomhegy központi területét. Már az Ószövetség arról beszél, hogy ez volt a hely, ahol Ábrahámot próbára tette Istene, arra kérve, hogy egyszülött fiát, az ígéret gyermekét áldozza föl neki. A történet a zsidó identitás és istenkapcsolat egyik hangsúlyos szimbólumává vált; már a késő-antik zsinagógák díszítőművészei kiemelt helyen ábrázolták az eseményt mozaik- és falkép-ciklusaikon. Ez volt aztán az a hely, ahol az államukat megszilárdító zsidók a Kr.e. első évezred elején templomot építettek az Örökkévalónak, amely néhány évszázad múlva az áldozati istentisztelet egyetlen legitim színterévé alakult át; olyan hellyé, ahol az Istennel való kapcsolattartás legsajátosabb, legmélyebb módon fejeződhetett ki. Nem véletlen, hogy amikor Nabukodonozor hadai lerombolták ezt a szentélyt, még az állam megszüntetésénél is nagyobb krízist okoztak a júdai zsidó közösségnek. S mi sem természetesebb, hogy a babiloni száműzetés végeztével a próféták egyetlen üzenete a templom újjáépítésének sürgetése volt. Nem is tekintették lezártnak a fogságot mindaddig, míg Kr.e. 515-ben az újjáépített szentélyt fel nem szentelték; azt a szentélyt, amely innentől kezdve hosszú évszázadokig — sőt, egyes csoportoknak mindmáig — a zsidóság központi szimbólumává, szellemi centrumává lett.

Generációk - Nemessányi Attila képe

 

Amikor néhány évtizeddel Krisztus születése előtt Heródes, ez a kétarcú személyiség megszerezte az uralmat Júdea felett, egészen addig nem érezhette teljesen legitimnek hatalmát, amíg az addigra meglehetősen megkopott épületet fényes pompával nem renováltatta. Josephus Flavius, a híres zsidó történetíró, amikor jó egy évszázad múlva visszaemlékezik az általa szívből megvetett Heródes idejére, a templom helyreállításához érve félreteszi minden ellenérzését, és olyan legendákat sző be történeti művébe, amely Heródest az első templomépítést megszervező nagy uralkodóhoz, Dávidhoz hasonlítja. A templom jóvoltából így — ha csak néhány bekezdés erejéig is — még Heródesnek, ennek a véreskezű pszichopatának az alakjából is felfénylik az ideális uralkodó eszményi képe. Hiszen a zsidó templomért, Jeruzsálem ékéért, a föld köldökéért buzgólkodott…

A Templomhegy, ahogyan egykoron tündökölt - Nemessányi Attila képe

 

A Templom vakítóbban ragyogott, mint valaha. Az Újszövetség olvasója könnyen átérzi az egyszerű galileai halászok döbbent bámulatát, ahogy e csoda mellett eltörpülve rebegik: „nézd, mekkora kövek és mekkora épületek…!” — de átérezheti azt a feszültséget is, amit Jézus komor válasza kelthetett erre a felfokozott lelkesültségre: „nem marad itt kő kövön, amit le ne rombolnának.” S Jézusnak, népe prófétájának e jövendölése elkerülhetetlenül beteljesedett. A zsidók lázongásait egyre nehezebben toleráló Róma először a Templomot rombolja le — Titusz római diadalívén a turisták máig leginkább a zsákmányul vitt menóra, a hétkarú gyertyatartó ábrázolását keresgetik buzgalommal —, majd Hadrianus azt is megtiltja, hogy zsidók egyáltalán a város területére betegyék lábukat. Jól bevett szokás szerint még a nevét is megváltoztatja, így lesz Jeruzsálemből Aelia Capitolina, ahol az elmúlt évezred spirituális jelentőségére látszólag semmi nem emlékeztet.

 

Hommage a Csontváry - Xeravits Géza képe

A negyedik századdal a Birodalom urává váló kereszténység érdeklődését nem kelti fel különösképpen a Templomhegy. Egy monostort és templomot építenek ugyan ide, ám a keresztény Jeruzsálem szellemi központját másutt — Krisztus halálának és feltámadásának helyén — jelölik ki. Midőn Omár, a második kalifa, 638-ban győzedelmesen bevonul Jeruzsálembe, és Szophroniosz pátriárka felvezeti őt a hegyre, nem talál ott mást, mint gondozatlan szemétdombot. Ez a legenda szerint annyira felbőszítette az uralkodót, hogy az agg pátriárkát — akivel egyébiránt tiszteletteljes viszonyt ápolt — legott arra kényszerítette, hogy négykézlábra ereszkedve, saját kezével kezdje el a szent hely megtisztítását. Akárhogyan történt is, a kalifa felháborodása érthető. Az iszlám szemében a Templomhegy ugyanis nem a felülmúlt zsidóságot jelképezte, mint a keresztényeknek, hanem az isteni jelenlét kontinuitásának szimbóluma volt, Mózestől kezdődően Mohammedig. Ne feledjük: a Próféta eredetileg Jeruzsálemet határozta meg a kibla irányaként, amely felé leborulva kell a hívőnek imádságát végeznie, s csak később döntött Mekka javára. A Korán 17. szúrája beszámol Mohammed „éjszakai utazásáról”, az iszra wa-miradzsról is, aminek során Allah a „legtávolabbi (al-aksza) mecsetbe” repítette őt Mekkából majd vissza, még ugyanazon éjjelen. Az ezt a történetet értelmező hadíszok szerint Mohammed ezen az éjszakán a burák hátán éppenséggel Jeruzsálembe repült, hogy csatlakozzék a korábbi nagy próféták, Ádám, Mózes és Jézus imájához. S bár a tudósok vitatják, hogy mikor kapcsolták össze Jeruzsálemet az éjszakai utazással, az mindenesetre kétségtelen: fél évszázaddal azután, hogy Omár meghódította Jeruzsálemet, a Templomhegyen nem csak az Al-Aksza mecset állt már, hanem az Abd al-Malik kalifa által felépíttetett, aranykupolájú Szikladóm is.

A Haram kupolái - Xeravits Géza képe

Mi volt a Szikladóm építésének ideológiai háttere? Kétségkívül fontos lehetett az üdvtörténeti kapcsolat Ábrahám áldozatának sziklájával, mely a kupola alatt fekszik, s persze az sem elhanyagolható, hogy ezen a helyen állhatott a salamoni templom. Az építmény formája, mérete és bizonyos feliratai azonban másra utalnak. Építészeti szempontból a Szikladóm ugyanis nem tipikusan muszlim, sokkal inkább bizánci keresztény templomokra utal. Kupolája pedig éppenséggel úgy lett méretezve, hogy felülmúlja a Szent Sír bazilikát koronázó kupolákat. Mi több, kalligrafikus feliratai közül néhány kifejezetten a keresztényeket szólítja meg, s az iszlám szigorú monoteizmusát állítja szembe a jézusi tanításon alapuló, a Szent Háromságba vetett hittel. A Szikladóm ezek szerint programadó és önazonosságot kifejező építmény — a muszlim Jeruzsálem szimbóluma, s útmutató a könyv más népeinek, elsőrenden a kereszténységnek, hogy számukra is nyilvánvaló legyen: az iszlám az, amelyben az isteni kijelentés a legmagasztosabb módon teljesedett be…

Telefon Allahnak - Xeravits Géza képe

  folytatjuk

 

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: arab közel kelet jeruzsálem szentföld xeravits géza

A bejegyzés trackback címe:

https://lassonertsen.blog.hu/api/trackback/id/tr823095870

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása