Csizmadia Norbert írása
Ismét előkerül az UNESCO konvenciója a kulturális sokszínűség megőrzésének fontosságáról. A Világzenei Vásár (World Music Expo - WOMEX) a szervezet szerint "a legfontosabb nemzetközi professzionális világzenei piac. A vásár a folk, roots, etno és tradícionális zene mestereit hozza össze, emellett koncerteket, konferenciákat szervez és dokumentumfilmek is láthatók. Kapcsolatteremtő tevékenységével, az országhatárokat túllépve, hozzájárul a zene és kultúra hatásos promóciójához." A vásár megnyitójának fókuszában idén a magyar népzene állt. Az eseményen az Agra közösség tagja, Csizmadia Norbert tartott beszédet, nekünk pedig élménybeszámolóját küldte el.
Az élet utazás, az utazás zene, a zene energia, az energia élet… Koppenhágában 2011. október 26-30. között rendezték – immár 17. alkalommal - a földkerekség legjelentősebb világzenei vásárát és nemzetközi találkozóját, melynek idei középpontjában Magyarország és a magyar zene állt. A „Magyar szívdobbanások” címmel rendezett nyitógálán hazai együttesek léptek fel.
A Womex a világzene legrangosabb rendezvénye, melyet 1994 óta minden évben októberben rendeznek meg. Az idén harmadik éve, hogy Koppenhága szervezte az eseményt A rendezvényre a világ minden részéből érkeznek a világzenében érdekelt emberek, zenészek, lemezkiadók, szakújságírók. Az eseményt különösen érdekessé teszi, hogy jelenleg a zenei piac egyetlen, évről évre bővülni képes szegmense éppen a világzene. Akik itt összegyűlnek, azok hazájuk és kultúrájuk valódi szellemi nagykövetei. A Womex olyan fórum, ahol a piac legkülönbözőbb területéről érkezők találkozhatnak egymással, új kapcsolatokat építhetnek, ápolhatják a meglévő kapcsolataikat, információt gyűjthetnek a legújabb együttesekről, trendekről.
Sok éve tervezzük, hogy egyszer kijutunk a Womexre, mely afféle igazi utazó karavánként először Németország városai adtak otthont, utána évekig Sevilla, majd három éven keresztül Koppenhága, jövőre pedig a görög Thessaloniki, és 2013-ban a walesi Cardiff. Az idei eseménynek két rendkívül fontos tétje volt: Egyrészt Magyarország adta a nyitó gálát, másfelől ha ez jól sikerült (és írhatjuk igazán kitűnő produkció volt), akkor megkezdődhetnek a tárgyalások arról, hogy 2014-ben Budapest adjon otthont a Womex-nek, ami több mint elismerés.
A WOMEX nyitógála címe Hungarian Heartbeats, azaz Magyar Szívdobbanások, és arra is igyekszik felhívni a zenei szakma figyelmét, hogy a magyar népzenében több kultúra találkozik, továbbá a táncházi mozgalomnak is köszönhetően a magyar népzene ma is élő, változó forma, amely folyamatosan integrálja az új zenei tapasztalatokat. A Hungarian Heartbeats című program azt a zenei és kulturális sokszínűségét mutatta be, ami ma virágzik Magyarországon, a táncház mozgalom hagyományaitól azokig a művészekig, akik egyedi zenei megfogalmazásaikkal előre mutató gondolatokat fogalmaznak meg. A műsorban központi szerepet kapott a cimbalom. A Balogh Kálmán-Lukács Miklós duóban mindjárt kettő is, de a Tükrös együttes hagyományos parasztzenét felidéző előadásában is karakteres helyet foglalt el ez a hangszer. Ellenpontként hallhattuk a lenyűgöző Söndörgő együttes aszimmetrikus ritmusú, sodró délszláv muzsikáját.
Hajlékony sokoldalúságával Both Miklós és Szokolai “Dongó” Balázs izgalmas elektromos gitár-furulya duóját és Dresch Mihály egyedülálló szaxofon játékát is a cimbalom keretezte, majd a végén mindenki egyszerre zenélt.
Csizmadia Norbert gazdaságtervezésért felelős helyettes Államtitkár – korábban az Agra technikai csoportvezetője - nyitóbeszédében kiemelte a zene – ezen belül is különösen a tradíciókból építkező nép és világzene - fontosságát, különösen abból a gazdaságtervezési aspektusból, hogy ami a világzenében történik, az a kereskedelemben és a gazdaságban is jelen lesz. Magyarország nemcsak kulturálisan, de gazdaságilag is egy új közép-európai HUB szerepkörére épül, ennek különösen geo-stratégiai jelentősége, hogy hazánk egyszerre a nyugati kapuja az új gazdasági selyemútnak, keleti kapuja az nyugat-európai innovációs zónának, és az autóipari beruházásokra épülő észak-déli – egykori borostyánút – kellős közepén helyezkedik el.
A WOMEX nyitógálája egyértelműen bebizonyította, hogy a magyar zene valóban a legfontosabb minőségi áttörés előtt áll és a mintegy 90 országból érkezett szakmai résztvevők, valamint a közönség felállva vastapssal köszönte meg az estét. Kovács Zoltán kommunikációért felelős államtitkár bejelentette, hogy Budapest készen áll arra, hogy Magyarország adjon otthont a jövőben a legfontosabb világzenei vásárnak és találkozónak. A másnapi szakmai megbeszélésen Árendás Péter, a Liszt Ferenc zeneakadémia tanára bemutatta a Kárpát-medencei gyűjtés eredményeként megszületett Utolsó Óra című sorozatot, melynek keretében közel 70 zenei CD-t jelentettek meg, és a teljes kárpát-medencei népzene térképet elkészítették. Eddig a hivatalos rész.
A Womex világzenei vásár elképesztő forgatag. Napközben kiállítás, este pedig koncertek. A kiállításon résztvesznek kiadók, koncertmenedzserek, láthatók filmek, bemutatók, zenei kínálatok, válogatáslemezek. A látogató azt vesz amit akar, közben megismerkedhet a legfrissebb világzenei trendekkel és előadókkal. Külön érdekességként említhető, hogy míg például a katalánok külön szerepeltek a spanyoloktól, a skandináv országok együtt jelentek meg. A kiállítás közepén egy zöld hegy formájú installáció jelentette a találkozópontot. A portugál stand mellett megfér az indiai , a magyar pavilonnal szemben pedig a belize-i kapott helyett. Igazi világforgatag. [klikk a képekre]
![]() |
![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A Womex-ban az is jó, hogy negyed óra alatt végigrepülhető az egész világ, útközben gasztronómiai kóstolók, helyi borok, grátisz CD-k… mintegy 200 CD-t sikerült végighallgatnom a hétvége alatt. Utazási aspektusa is van a dolognak. Nem véletlenül a vezető szakmai újság a brit Songlines magazin külön speciális utakat és túrákat hirdet a világ legérdekesebb világzenei fesztiváljaira, valamint olyan speciális programokat, ahol a részt vevők a világzene mestereivel találkozhatnak saját otthonukban, Így például egy mali út során Toumani Diabatéval, vagy a blues legendával Vieux Farka Touréval.
De a földrajzi adottságok is felborulnak. A világzene egy óriási kulturális, gazdasági business. Nem véletlen hogy számos ország, így Új-zéland, Skócia, Kanada, Norvégia, Spanyolország, Nagy-Britannia kreatív gazdasági ügynökségként jelent meg, egységesen bizonyítva, hogy számára, és gazdaságuk számára a zenei felhozatal a kulturális gazdaság szerves része. Másfelől a trinidadi kulturális miniszter pl. egy calypso hip-hop sztár saját hazájában, a legjobb tangót a finnek, az ázsiai koncerteket a németek és franciák, az etiópokat a hollandok, az indiai zenészeket pedig lengyel ügynökségek szállítják Európa országaiba, szinte követhetetlenül.
Koncertek
A szerdai magyar nyitógálán a színpadon együtt volt az egész Kárpát-medence. A színpad déli részét a Söndörgő balkán zenéje és Tompos Kátya csodálatos hangja uralta, míg a keleti oldalon a tradícionális magyarpalalatkai és erdélyi dallamokat felvonultató Tükrös zenekar muzsikált. Előttük cimbalmosok, a színpad nyugati oldalán pedig jazz és világzenészek helyezkedtek el, akik modern free jazz elemeket ötvöztek tradícionális dallamokkal. Középen a fantasztikus táncosokkal állt össze a kerek egész. Mintegy 21 ember együtt örömzenélt a színpadon, a fináléban az emberek felállva vastapssal köszönték meg az estét, mely folytatódott az előtérben is és több száz ember körben táncolt a Tükros együttes népzenéjére.
Másnap folytatódott a koncertek sora. A nagyszínpadon fellépő The Other Europeans (melynek tagjai 8 közép és kelet-európai országból származnak, kiegészülve az amerikai The Klezmatics klarinétosával ) projektnek 2 magyar tagja is volt, a bőgős Novák Csaba, valamint a cimbalmos Balogh Kálmán.
A finn Johanna Jukkola és zenekara 3 elbűvölő finn lány tangóharmonikával, nagybőgővel és harmóniummal, a legizgalmasabb és legviccesebb tangót kreálták saját találmánnyá.
A spanyolok nagyszerű flamenco koncerteket adtak, köztük Duquende, aki az indiai Anoushka Shankarral készítette el legújabb nagylemezét, Traveller címmel (mely egyébként "Az év legjobb világzenei albuma" várományosa a Söndörgő lemezével együtt.
A Feröer szigeteki Danjal izgalmas közép-kelet európai klezmerrel rukkolt elő, és végre sikerült élőben megnézni a mali gitáros legendát Boubacar Traorét, aki a Niger csónakjában ülve komponálja jobbnál jobb dalait. Egy színpadon 3 zenész, egy lopótököt az ujjaival doboló mali muzsikus, egy európai szájharmonikás, és maga Boubacar Traore. A zene teljesen betöltötte az óriás színteret, a nézőszékek pedig a koncert vége felé elkezdtek emelkedni.
Volt még nagyon sok izgalmas produkció, például az etióp Krar Collective, írek, finnek, török-kurd zenészek; a Nigeri Köztársaságból érkező tuareg Bombinó, a pakisztáni Ali Khan qawwali csoportja, vagy épp az angol –gambiai JUJU projekt mind táncra perdítette az embereket.
Különleges három nap, amely bizakodással tölthet el bennünket, hátha egyszer nálunk is találkoznak a legjobb világzenészek.